All news

News & Agenda

Cycle BCL - Georgeta Cislaru (MoDyCo, Université Paris Nanterre & IUF)

Projection, amorçage et prédictibilité dans l’écriture enregistrée : un point de vue en production

Jeudi 21 mars 2024 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Abstract
Lorsqu’ils produisent des textes à l’écrit, les scripteurs alternent des périodes de production et des pauses. Pendant les périodes de production, ils opèrent avec des bursts (Kaufer et al. (...)

Tanya Bondarenko / Patrick D. Elliott : On the monotonicity of attitudes: NPIs and clausal embedding

Lundi 11 Mars - 16h - 18h sur Zoom

Cycle de colloques "Les Subordonnées complétives"
Organisation
Friederike Moltmann, Kalle MULLER et Clémentine RAFFY (Equipe Dialectologie et Linguistique formelle) On the monotonicity of (...)

Cycle BCL - Teodóra Vékony (Centre de Recherche en Neurosciences de Lyon)

Optimizing memory consolidation for statistical learning

Jeudi 07 mars 2024 - 14h30 - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Abstract
Statistical learning, a fundamental brain mechanism shaping skill acquisition, habit development, and predictive processing, plays a pivotal role in optimizing cognitive performance. This (...)

CMC CORPORA 2024 - 11th Conference on Computer-Mediated Communication and Social Media

5 et 6 septembre 2024 - BCL- Campus Saint-Jean-d’Angély 3- 06357 Nice

APPEL A COMMUNICATIONS !
CMC CORPORA 2024 -
11th Conference on Computer-Mediated Communication and Social Media (...)

Susi Wurmbrand : Syntax or semantics first ? A comparison of Synthesis vs. Cartography

Lundi 19 février - 16H-18H sur Zoom

Cycle de colloques "Les Subordonnées complétives"
Organisation
Friederike Moltmann, Kalle MULLER et Clémentine RAFFY (Equipe Dialectologie et Linguistique formelle) Syntax or semantics first? A (...)

Roland Hinterhölzl : On Expletive "es" in German

Lundi 12 Février - 16H-18H sur Zoom

Cycle de colloques "Les Subordonnées complétives"
Organisation
Friederike Moltmann, Kalle MULLER et Clémentine RAFFY (Equipe Dialectologie et Linguistique formelle) -On Expletive "es" in German- (...)

Séminaire BCL

Joanna Blochowiak - How do different linguistic forms expressing generalizations influence reasoning performance: an experimental pragmatics perspective

01 Février - BCL - Salle 213

How do different linguistic forms expressing generalizations influence reasoning performance: an experimental pragmatics perspective
Joanna Blochowiak (...)

QUE DISENT DE NOUS LES ACCENTS ET LES INTONATIONS DU LANGAGE ?

2 Février 2024 18h30 - Forum Jacques Prévert - Carros

APÉRO CONF’
18H30 par Philippe Del Giudice, Katerina Palasis et Shona Whyte QUE DISENT DE NOUS LES ACCENTS ET LES INTONATIONS DU LANGAGE ?
Comment définir et décrire la notion d’accent ? Nous (...)

Assemblée générale, Cycle BCL et galette des rois

Jeudi 25 janvier - SJA 1 salle 203 / MSHS SE - Salle plate

ATTENTION : localisation matinée modifiée
Programme complet de la journée
– 9h30 - 12h00 - Cycle BCL interne - Salle 203 - SJA 1 (...)

Bonne année 2024

View online : Vidéo

Latest publicationsHAL

titre
syntax and semantics of laisser in causative constructions
auteur
Clémentine Raffy, Marta Donazzan, Klaus von Heusinger
article
Isogloss. Open Journal of Romance Linguistics, 2024, 10 (4), pp.1-39. ⟨10.5565/rev/isogloss.320⟩
annee_publi
2024
resume
The French verb laisser (‘to let’) allows for two different syntactic constructions, an Exceptional Case Marking (ECM) construction and a Faire-Infinitive (FI) construction with a postverbal Causee, and for two different interpretations, authorize and not-intervene. According to previous studies (e.g. Kayne 1975), constructions are related to interpretations: the ECM can express intentionality, the FI cannot. In this paper, we explore a different hypothesis: the ECM construction is underspecified and allows for both interpretations, while the FI is restricted to the not-intervening interpretation. We provide empirical evidence from three distinct forced choice tasks in which participants had to match constructions and interpretations. The results reveal that, contrary to both early observations and our initial hypothesis, both constructions may allow for both interpretations, and variation depends less on the syntactic configuration than on semantic and pragmatic factors, namely on the lexical inferences triggered by the embedded verb and the authority relation between Causer and Causee expressed in the contexts.
typdoc
Journal articles
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04485646/file/320-Article%20Text-3253-1-10-20240301.pdf BibTex
titre
Assessing students' Spanish oral proficiency development after one semester abroad in Spain: A group and individual analysis
auteur
Anna Attal, Sara Fernández Cuenca, Minerva Rojas
article
SLISE / SLINKI 2024, College of Charleston. Department of Hispanic Studies, Feb 2024, Charleston, South Carolina, United States
annee_publi
2024
resume
The rapidly growing body of study abroad (SA) research suggests that short and long-term immersion in a foreign language is beneficial for second language (L2) development, particularly oral proficiency skills (Marijuan & Sanz, 2018; Serrano et al., 2012). This study aims to contribute to SA research by investigating the longitudinal development of Spanish L2 learners' fluency, accuracy, and complexity after a semester studying abroad in Spain, and how initial proficiency may modulate changes over time. More recently, SA research presented at the Residence Abroad and Language Learning: Where Are We Now? Conference (October, 2023) points to individual differences as the determining factor that can explain the variable outcomes different L2 learners exhibit as the result of studying abroad. With this in mind, our study expands on previous SA research by investigating how initial Spanish proficiency and total number of L2 hours while abroad may play a role in L2 oral proficiency outcomes at an individual and group level. A total of 15 Spanish L2 learners took part in a 4-month long semester abroad program in Spain. Learners' speech was elicited using the ACTFL Oral Proficiency Interview (OPI) method, which was conducted at the beginning and at the end of the semester. Proficiency was assessed with a standardized elicited imitation task (EIT), and fluency, accuracy, and complexity data was coded using the audio annotation software EXMARaLDA (Schmidt, 2012). The transcription protocol we used was based on MacWhinney (2000)’s CHAT conventions. Fluency was measured through computing the average duration of filled and silent pauses. To track changes in accuracy, the number of morphological, lexical, and syntactical errors per utterance was calculated. Preliminary results from 5 participants revealed that the overall fluency of the participants increased, as seen through a decrease in the average duration of pauses (both filled and silent) from session 1 to session 2, however this difference did not reach significance (t = 1.56, p = 0.19). As a group, participants' number of errors (accuracy) also decreased from session 1 to session 2, but this differed greatly at the individual level with one participant showing the opposite pattern. Initial proficiency did not seem to predict oral development over time, despite previous research pointing to this variable as a strong predictor within a SA context (Zalbidea et al., 2020). Complexity analyses are in progress and are being measured through the mean length of utterance (MLU) and the ratio of simple and complex utterances.
typdoc
Conference papers
Accès au bibtex
BibTex
titre
Réactionnaire ? Ce que l'Intelligence artificielle dit des discours d'Emmanuel Macron
auteur
Damon Mayaffre
article
2024
annee_publi
2024
resume
Macron est-il devenu à son corps défendant un président réactionnaire ? Faisant profession de foi de progressisme, son discours n’est-il pas en réalité empreint de nostalgie et de conservatisme ? La « Révolution » que le titre de son livre-programme promettait se rapproche-t-elle de 1789, 1848, 1917… ou plutôt de la révolution conservatrice qui a pu dominer l’Europe et le monde dans les années 1980 ?
typdoc
Scientific blog post
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04505319/file/TheConversation_Mayaffre.pdf BibTex
titre
Gain modulation of actions selection without synaptic relearning
auteur
Elif Köksal-Ersöz, Pascal Chossat, Frédéric Lavigne
article
2024
annee_publi
2024
resume
Adaptation of behavior to a changing environment requires the brain to change the probability of selecting actions based on their reward or punishment. The present study proposes a simple neural mechanism of gain modulation that makes possible rapid changes in the probability of selecting actions after different levels of negative feedback. The effects of gain modulation on action selection are studied in a network of neuronal populations of excitatory neurons regulated by inhibition. Results show that neuronal gain can embed memories of past experiences without modification of synaptic efficacies, in complement to synaptic plasticity.
typdoc
Preprints, Working Papers, ...
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04418804/file/Gain_modulation_of_probabilistic_selection.pdf BibTex
titre
Variété, variation, norme : notation et annotation de la variation et des états de langue non-standards
auteur
Marie-Hélène Lay, Cendrine Pagani
article
In press
annee_publi
2024
typdoc
Books
Accès au bibtex
BibTex
titre
SE-constructions in the Romance Languages
auteur
Diego Pescarini
article
The Oxford Encyclopedia of Romance Linguistics, Oxford University Press, In press
annee_publi
2024
resume
This article overviews the main properties of SE constructions across the Romance languages. It focuses on four main types of SE: reflexive, inherent, arbitrary, and middle. The article aims to illustrate the main properties of each type of SE and show why evidence from SE constructions is a crucial test bed for theories concerning the syntactic mapping of argument and event structure.
typdoc
Book sections
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04419453/file/Pescarini-Se-Constructions%20HAL.pdf BibTex
titre
Glottal stop insertion and production planning domains in French
auteur
Tobias Scheer
article
The linguistic review, In press
annee_publi
2024
typdoc
Journal articles
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04380813/file/Scheer%2024%20%5Bpour%20HAL%5D%20-%20Glottal%20stop%20insertion%20and%20production%20planning%20domains%20in%20French.pdf BibTex
titre
Dialetti d'Italia: Veneto
auteur
Diego Pescarini
article
Carocci, 2024, 8829023884
annee_publi
2024
resume
This book overviews the phonology, morphology, syntax and lexicon of the dialects spoken in the Veneto region (northern Italy).
typdoc
Books
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-03911850/file/2022%20Veneto%20Pescarini%20x%20HAL.pdf BibTex
titre
Approche critique d'un atelier d'écriture pédagogique en quechua bolivien et en uru-chipaya (méthode des TERPLO)
auteur
Alexis Pierrard, Jean Léo Léonard
article
Living languages, 2024, ⟨10.7275/livinglanguages.2005⟩
annee_publi
2024
resume
Cet article rend compte des productions didactiques en langue quechua de Bolivie réalisées lors d’un atelier thématique en août 2019 à Cochabamba en appliquant la méthode ethnoéducative des TERPLO (Talleres de elaboración de recursos pedagógicos en lenguas originarias). Les textes pédagogiques rédigés en quechua par les participants — étudiants et professeurs des écoles normales bilingues et interculturelles — ont fait apparaitre nombre de phénomènes et de contenus permettant d’évaluer la forme et la variation de la langue, à la croisée entre recherche-action, théorie de l’éducation populaire selon Paulo Freire et pratique de l’écriture en langues « premières ». En termes sociolinguistiques, sur le plan de la codification (processus d’alphabétisation et d’application des normes diamésiques), on note par exemple dans les écrits de nos ateliers thématiques en langue quechua des hypercorrections en passe de devenir des normes émergentes en quechua bolivien écrit, comme l'inversion des morphèmes de possession et de pluriel par infixation du marqueur de possessif, au lieu de la suffixation, courante en quechua oral. Sur le plan de la réduction narrative et discursive (concernant les contenus culturels), on note des tentatives d’associer la description prosaïque des realia à des perspectives culturalistes connotant la valeur sémiotique endogène des thèmes traités (notamment, le bestiaire, dans les productions scolaires). Cette expérience suggère de n’implémenter le passage à l'écrit qu’après un travail de fond sur les versions orales possibles des textes produits pour l’école, car les participants semblent en situation d’insécurité linguistique face à la norme imposée dans la planification éducative (manuels, syllabus, formation de formateurs, etc.). Il résulte qu’au-delà de la seule praxis de la formation de formateurs, les ateliers thématiques de type TERPLO revêtent un pouvoir diagnostic, en permettant d’identifier les facteurs inhibant ou stimulant la créativité didactique en termes de crédibilité et faisabilité de « l’éthnoéducation ». Este artículo da cuenta de las producciones didácticas en lengua quechua de Bolivia producidas durante un taller temático realizado en agosto de 2019 en Cochabamba aplicando el método etnoeducativo TERPLO (Talleres de Elaboración de Recursos Pedagógicos en Lenguas Originarias). Los textos pedagógicos escritos en quechua por los participantes —estudiantes y docentes de escuelas normales bilingües e interculturales— revelaron una serie de fenómenos y contenidos que permitieron evaluar la forma y variación de la lengua, en el cruce entre la investigación-acción, la teoría de la educación popular según Paulo Freire y la práctica de la escritura en lenguas "primeras". En términos sociolingüísticos, a nivel de codificación (proceso de alfabetización y aplicación de normas diamésicas), observamos, por ejemplo, en los escritos de nuestros talleres temáticos en quechua, hipercorrecciones que se están convirtiendo en normas emergentes en el quechua boliviano escrito, como la inversión de morfemas de posesión y plural mediante la infijación del marcador posesivo en lugar de la sufijación común en el quechua oral. En cuanto a la reducción narrativa y discursiva (relativa a los contenidos culturales) se ha intentado combinar la descripción prosaica de los realia con perspectivas culturalistas que connotan el valor semiótico endógeno de los temas tratados (en particular, el bestiario en las producciones escolares). Esta experiencia sugiere que la transición a la escritura sólo debería llevarse a cabo tras un trabajo en profundidad sobre las posibles versiones orales de los textos producidos para la escuela, ya que los participantes parecen encontrarse en una situación de inseguridad lingüística frente a la norma impuesta en la planificación educativa (libros de texto, programas de estudio, formación de formadores, etc.). En consecuencia, más allá de la praxis de formación de formadores, los talleres temáticos del tipo TERPLO tienen un poder de diagnóstico permitiendo identificar los factores que inhiben o estimulan la creatividad didáctica en términos de credibilidad y viabilidad de la "etnoeducación".
typdoc
Journal articles
Accès au texte intégral et bibtex
https://univ-montpellier3-paul-valery.hal.science/hal-04488856/file/FINAL_Pierrard_Leonard_TERPLO_quechua_final_revu.pdf BibTex
titre
Quantifier spreading errors during pronoun processing in aphasia
auteur
Seçkin Arslan, Gamze Yeşilli Puzella, Semra Selvi Balo, Özgür Aydin, İlknur Maviş
article
2023
annee_publi
2023
typdoc
Preprints, Working Papers, ...
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-04367419/file/Paper_QSpreading_V9_accepted.pdf BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL
  • Le Cycle BCL

    Projection, amorçage et prédictibilité dans l’écriture enregistrée : un point de vue en production
    Jeudi 21 mars 2024 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Optimizing memory consolidation for statistical learning
    Jeudi 07 mars 2024 - 14h30 - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Idéologies scientifiques/dogmes dans la recherche en sociolinguistique (et en didactique des langues) : empirisme et réflexivité
    Jeudi 14 décembre 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Morphology - a gateway to advanced language
    Jeudi 07 décembre 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Agencement des constituants des subordonnées circonstancielles dans le Roman de la Rose – cadres théoriques à l’épreuve des données statistiques
    Jeudi 05 octobre 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Mindless Syntax: Two word order puzzles and their implications for generative grammar
    Jeudi 21 Septembre 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Ordre des mots et expérimentations linguistiques dans la prose de Maylis de Kerangal
    Jeudi 22 Juin 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Une anti-stylistique chez Émile Zola
    Jeudi 25 Mai 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Workshop : The phonology-phonetics mapping and related issues in Substance-Free Phonology
    Mercredi 14 décembre 2022 - 9h-12h - Salle 128, Bâtiment de la MSHS
    To space, or not to space, that is the question. Examining the effects of time distribution on foreign language learning.
    Jeudi 08 décembre - 10h45 - Salle 005 - MSHS, RDC