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Journée des Doctorant·e·s et Assemblée générale

11 juillet 2019, Salle Plate

Axe inter-équipes « Des processus interrogatifs » – Laëtitia Léonarduzzi

Caractéristiques syntaxiques et sémantiques de la subordonnée interrogative en anglais contemporain

Jeudi 4 juillet, 10h–12h, Bâtiment de l’Horloge, Salle 213

Journée d’étude

Les conceptions du temps en Grèce classique et leurs héritages. Médecine et philosophie

26 juin 2019, SJA3, salle 213

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News & Agenda

Journée des Doctorant·e·s et Assemblée générale

Journée des Doctorant·e·s et Assemblée générale

11 juillet 2019, Salle Plate

La Journée des Doctorant·e·s aura lieu jeudi 11 juillet 2019, de 9h30 à 12h15 : nous aurons le plaisir d’entendre les doctorant·e·s du laboratoire nous présenter leurs recherches.
Cette journée sera (...)

View online : Participation au buffet (Doodle)

Caractéristiques syntaxiques et sémantiques de la subordonnée interrogative en anglais contemporain
Axe inter-équipes « Des processus interrogatifs » – Laëtitia Léonarduzzi

Caractéristiques syntaxiques et sémantiques de la subordonnée interrogative en anglais contemporain

Jeudi 4 juillet, 10h–12h, Bâtiment de l’Horloge, Salle 213

Caractéristiques syntaxiques et sémantiques de la subordonnée interrogative en anglais contemporain
Laëtitia Léonarduzzi (Aix-Marseille Université,UMR 7309 Parole et Langage)
Les interrogatives (...)

Les conceptions du temps en Grèce classique et leurs héritages. Médecine et philosophie
Journée d’étude

Les conceptions du temps en Grèce classique et leurs héritages. Médecine et philosophie

26 juin 2019, SJA3, salle 213

10h – 10h30 : Accueil des participants 10h30 – 11h : Bilan d’étape et perspectives du projet « MIDISHUC - Micro-diachronie en sciences humaines et conceptions du temps » 11h – 12h : Vivien Longhi (...)

 Regards croisés sur la tolérance
Journée d’études, 28 Juin 2019

Regards croisés sur la tolérance

9h30/16h00 Salle plate 031 à la MSHS

La journée d’études « Regards croisés sur la tolérance(s) » constitue l’étape inaugurale du projet global « Tolérance(s) », inscrit dans l’axe 3 (« Mondialisations, circulations, altérités ») de la (...)

Data vs Corpora
Cycle BCL - François Rastier

Data vs Corpora

9 mai 2019 - Salle 213

Alors que les formations universitaires se multiplient, les attentes et le teasing autour du Big Data prennent ouvertement des aspects commerciaux, policiers, militaires et politiques. Or les (...)

Tolérance(s) : comment définir la tolérance ?
Colloque international (11 et 12 octobre 2019)

Tolérance(s) : comment définir la tolérance ?

« Définir la tolérance » est un projet interdisciplinaire (Linguistique, Lettres, Histoire, Sociologie…) consacré à l’étude des définitions (explicites ou implicites) du concept de « tolérance », dans un (...)

Sommeil, apprentissage et langage
Cycle BCL - Stéphanie Mazza

Sommeil, apprentissage et langage

11 avril 2019 - Salle 213

Le sommeil est loin d’être une période d’inactivité. Au cours du sommeil une part considérable du processus d’apprentissage a lieu. Il a été proposé qu’au cours du sommeil le processus d’intégration des (...)

Intervention dans le cadre de l’axe Textualités

Étude d’espaces narratifs collaboratifs : les jeux de rôle en ligne multijoueur

BCL - le 14 février à 10h

L’histoire au sein d’un jeu de rôle en ligne multijoueur est une notion à la fois complexe et vaste. Alternant phases narratives individuelles et collectives suivant des schémas tantôt linéaires, (...)

Madsex. Recueil et analyse d'un corpus de concepts sexuels
Cycle BCL - Andrea Pizarro Pedraza

Madsex. Recueil et analyse d’un corpus de concepts sexuels

Jeudi 07 février 2019 à 10h - Salle 009

La motivation sociale du tabou linguistique est amplement reconnue dans la bibliographie (Crespo Fernández 2015; Casas Gómez 2009; Pizarro Pedraza 2018b; Allan & Burridge 2006; Allan 2018). (...)

Corpus / 19 / 2019
Vient de paraître

Corpus / 19 / 2019

Corpus et pathologies du langage

Corpus / 19 / 2019 "Corpus et pathologies du langage"
Sous la direction de Christine Da Silva Genest et Caroline Masson
Texte intégral : https://journals.openedition.org/corpus/3763

Last publicationsHAL

titre
Le genre des professions de foi électorales de 2017 : essai d'herméneutique numérique féministe
auteur
Magali Guaresi
article
8° Congrès International des Recherches Féministes dans la Francophonie, Aug 2019, Paris, France
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2019
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Conference papers
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BibTex
titre
What type of spelling errors do children and adolescents with Developmental Language Disorder produce? A review of the literature across European languages
auteur
Lucie Broc, Nelly Joye, Julie Dockrell, Thierry Olive
article
Child Language Symposium, Jul 2019, Sheffield, United Kingdom
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2019
typdoc
Poster communications
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BibTex
titre
Pragmatic Language in Autism Spectrum Disorder: Difficulties of interaction in school
auteur
Lucie Broc
article
Word congress of the International Association for the Scientific Studies of Intellectual and Developmental Disabilities, Jul 2019, Glasgow, United Kingdom
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2019
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Conference papers
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Assessing C1 level what construct ? A comparative study between CLES C1 and ACLES C1. (NULTE Network)
auteur
Laurent Rouveyrol, Yves Bardiere, Julia Consuelo Delgado Zabala
article
Congresso de ACLES, Jul 2019, JAEN, Spain
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2019
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Conference papers
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titre
Identification of lexical areas templates throughout the Occitan domain
auteur
Guylaine Brun-Trigaud, Clément Chagnaud, Philippe Garat
article
10th International Conference on Language Variation in Europe (ICLaVE|10), Jun 2019, Leeuwarden, Netherlands
annee_publi
2019
resume
The project presented here began several years ago. Its purpose is to show the relationship between the limits of lexical areas and the limits of dialectal areas traditionally defined in the Occitan domain. Based on data from regional language atlases implemented in the Thesaurus Occitan (http://thesaurus.unice.fr/index.html), a first study (Brun-Trigaud 2013) enabled the identification of several types of areal layouts, as well as 8 templates in which a large number of Occitan lexical areas fits. This starting point had led us to question how to name the entities that do not fit in the traditional dialectal template. On an extended database, the work was resumed (Brun-Trigaud 2017) and processed in Gabmap (https://gabmap.nl) where analyses by multidimensional scaling and Fuzzy Clustering confirmed the results of our first approach. Within the ANR project named ECLATS (https://eclats.imag.fr/), other methods of multidimensional spatial analyses are currently experimented, allowing the exploration of the lexical data from a complementary point of view. The proposed analytical procedure first computes the various lexical areas associated to each of the lexical entries. The lexical areas are stored as spatial objects and become the statistical units of the subsequent spatial analyses, contrary to the dialectometric approach that considers survey points. The identification of recurrent areal layouts throughout the different lexical areas is performed by computing pairwise concordance indicators that measure whether two given spatial partitions present independent spatial distributions or high spatial concordances. Several concordance indicators have been tested and compared. Using various classification algorithms, we are able to define stable clusters, each one giving out a specific layout template of lexical areas. We also propose a new methodology of spatial analyses in order to cluster the lexical areas according to historical or geographic criteria (old provincial areas, mountain ranges, forest areas (…) and detect spatial synchrony between them. The following steps describe the process: (i) Discretization of our studied territory into a lattice of spatial units or cells (ii) Projection of these spatial units in a synthetic low dimensional representation space, using Correspondence Analysis or Multiple Correspondence Analysis (Rencher 2002). The factorial axes are spanned according to the chosen historical or geographic criteria (iii) Plotting of the lexical areas on the synthetic space as barycentric centroids (iv) Clustering the lexical barycentric centroids (v) Reconstruction of the templates using a reverse process. Recent tools in spatial analyses of ECLATS project open new perspectives in the field of dialectology regarding the classification of lexical areas into spatial templates. References Brun-Trigaud, G. & Malfatto, A. (2013). Limites dialectales vs limites lexicales dans le domaine occitan: un impossible accord?. In Carrilho, E. (éd.): Current Approaches to Limits and Areas in Dialectology: 293-310. Cambridge Scholars Publishers. Brun-Trigaud, G., Malfatto, A. & Sauzet, M. (2017): Essai de typologie des aires lexicales occitanes: regards dialectométriques. Fidélités et dissidences. Actes du 12e Congrès de l’Association Internationale d'Etudes Occitanes (Albi, 2017). (to be published) Rencher, Alvin C. (2002) Methods of multivariate analysis. Wiley-Interscience, Hoboken, NJ, USA, second edition.
typdoc
Conference papers
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titre
Comprehension of word order in Turkish aphasia
auteur
İlknur Maviş, Seçkin Arslan, Özgür Aydin
article
Aphasiology, Taylor & Francis (Routledge), 2019, pp.1-17. ⟨10.1080/02687038.2019.1622646⟩
annee_publi
2019
typdoc
Journal articles
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titre
Barbare, primitif, sauvage en contexte littéraire dans le roman, la poésie et le récit de voyage entre 1800 et 1900
auteur
Véronique Magri
article
Françoise Le Borgne; Odile Parsis-Barubé; Nathalie Vuillemin. Les Savoirs des barbares, des primitifs et des sauvages. Lectures de l’Autre au XVIIIe et XIXe siècles, 343 (25), Classiques Garnier, 2019, Rencontres, série Le Dix-huitième siècle, 978-2-406-07939-2. ⟨https://classiques-garnier.com/les-savoirs-des-barbares-des-primitifs-et-des-sauvages-lectures-de-l-autre-aux-xviiie-et-xixe-siecles.html⟩
annee_publi
2019
typdoc
Book sections
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titre
Revisiting Communicative Competence in the Teaching and Assessment of Language for Specific Purposes
auteur
Shona Whyte
article
Language Education & Assessment, 2019, 2 (1), pp.1-19. ⟨10.29140/lea.v2n1.33⟩
annee_publi
2019
resume
The term communicative competence captures the notion that the ability to use language in interaction requires not just control of linguistic form but also awareness of rules of use in different contexts (Hymes, 1972). Communicative competence is a slippery term: different actors in second language (L2) research, education, and assessment interpret the term in a variety of ways and use it for a range of purposes, perhaps particularly in the field of languages for specific purposes (LSP). This is unfortunate because it is a key concept in LSP, as in applied linguistics more generally. Communicative competence can be considered to be the target of second language acquisition, a main goal of second or foreign language teaching and learning, or the object language testers seek to measure via performance tests. In addition, current interpretations of communicative competence may be somewhat questionable adaptations of Hymes' concept, modified and often simplified to reflect current approaches in both formal and functional linguistics, and to respond to practical concerns in language teaching and testing. This paper seeks to reexamine communicative competence from three perspectives-L2 research, teaching, and testing-highlighting problems in terms of theory and practice with respect to LSP. Drawing on recent research on indigenous assessment criteria, the paper concludes with a revised model of communicative competence for LSP, offering a richer interpretation closer to the original concept and to current concerns in the field.
typdoc
Journal articles
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02120612/file/33-Article%20Text-548-4-10-20190506.pdf BibTex
titre
Inappropriate Choice of Definites in Turkish Heritage Speakers of German
auteur
Claudia Felser, Seçkin Arslan
article
Heritage Language Journal, Center for World Languages of UCLA, UC Consortium for Language Learning and Teaching, 2019, 16(1)
annee_publi
2019
resume
The appropriate use of (in-)definites can be notoriously difficult for language learners to acquire, suggesting that this linguistic domain is particularly prone to instability in language acquisition. The current study investigates whether heritage speakers also have difficulties in this domain. We report the results from a questionnaire study investigating heritage speakers' sensitivity to contextual cues to the appropriate use of (in-)definites both in their native language (Turkish) and in their second, societally dominant language (German). The results show that Turkish heritage speakers over-use definite noun phrases in contexts that normally require an indefinite noun phrase in both Turkish and German, in comparison to non-bilingual Turkish and German-speaking controls. This indicates that sensitivity to pragmatic constraints on the use of (in-)definites are generally reduced in languages that were acquired under conditions that differ from those of typical monolingually raised speakers, regardless of the age at which these languages were acquired or how definiteness is expressed morphosyntactically. Instead, our heritage speakers' daily use of Turkish proved to be the strongest predictor for their performance. Together, our findings indicate divergent attainment in both of our heritage speakers' languages, with pragmatic constraints on the use of (in-) definites being weakened in both Turkish and German.
typdoc
Journal articles
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02126829/file/felser_arslan_hlj_sixteen_one.pdf BibTex
titre
Некоторые тенденции в усвоении синтаксиса во франкоязычной среде
auteur
Екатерина Уэтова, Irina Kor Chahine, Марина Жукова, Валерия Лелик, Арина Молчанова, Екатерина Волошина, Юлия Перова-Нувело
article
"Russian language in the multilingual world" in XX Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества, Apr 2019, Moscou, Russia
annee_publi
2019
resume
Проблемы усвоения синтаксиса являются основными в усвоении языка. Без усвоения синтаксических структур знание языка ограничивается набором лексики. Какие именно разделы русского синтаксиса вызывают трудности у изучающих? Можно ли проследить особые тенденции в усвоении синтаксиса на разных этапах? Мы постараемся ответить на эти вопросы с помощью автоматической обработки данных. Исследование посвящено анализу синтаксических ошибок в русском языке у студентов-иностранцев, обучающихся во Франции.
typdoc
Poster communications
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02099956/file/HSE%20conference%202019.pdf BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL