Assemblée générale

13 juillet 2022, Salle plate, 10h–12h30

Mercredi 25 Mai à 17H- Visio

BCL à Londres !

Katerina PALASIS - Wh-questions in Colloquial French : Empirical and theoretical perspectives on child and adult data

Mardi 24 Mai

Atelier Métadonnées

SJA3- Salle 128

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Actualités

Assemblée générale

Assemblée générale

13 juillet 2022, Salle plate, 10h–12h30

L’assemblée générale au lieu le 13 juillet 2022 de 10h à 12h30.
Elle sera suivie d’un buffet convivial.

BCL à Londres !
Mercredi 25 Mai à 17H- Visio

BCL à Londres !

Katerina PALASIS - Wh-questions in Colloquial French : Empirical and theoretical perspectives on child and adult data

Séminaire Zoom - Mercredi 25 mai (heure française : 17H)
Katerina PALASIS sera l’invitée de l’University College London dans le cadre de la série de séminaires "UCL Linguistics Seminar Talk".
Sa (...)

Atelier Métadonnées
Mardi 24 Mai

Atelier Métadonnées

SJA3- Salle 128

Atelier Métadonnées
Atelier organisé par les consortiums CORLI et CAHIER, animé localement par Céline Poudat.

Assemblée générale

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Jeudi 19 mai à 14H - Amphi 4 - SJA2

Dyslexia and grammar : a complex relation
Cycle BCL - Giovanna Marotta (Université de Pise)

Dyslexia and grammar : a complex relation

18 Mai 2022 - 14H30 - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Abstract
In the framework of the pathologies of language development, a debated topic concerns the relationship between Dyslexia and Specific (or Primary) Language Impairment, since the two (...)

Voir en ligne : Giovanna Marotta

The many faces of aspiration : evidence from Italian varieties
Cycle BCL - Giovanna Marotta (Université de Pise)

The many faces of aspiration : evidence from Italian varieties

12 Mai 2022 - 14H - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Abstract
The term ’aspiration’ is traditionally associated with the production of a voiceless stop. In aspirate consonants a certain amount of air passes through the glottis at the moment of its (...)

JOURNEES THEMATIQUES ARTS et HUMANITES de l'EUR CREATES
05 et 06 Mai - En hybride

JOURNEES THEMATIQUES ARTS et HUMANITES de l’EUR CREATES

Campus Georges Méliès- Cannes / Carlone- Nice

Rendez-vous les 05 et 06 Mai sur les campus Georges Méliès (Cannes, 05/05) et de Carlone (Nice, 06/05), pour les Journées thématiques Arts et Humanités 2022 !
Vous y trouverez le laboratoire bien (...)

Giovanna MAROTTA - Université de Pise
L’invitée du labo - Mai 2022

Giovanna MAROTTA - Université de Pise

Du 02 au 21 mai à BCL

BCL reçoit dès le 02 mai Giovanna MAROTTA, de l’université de Pise, qui effectuera un séjour de recherche au laboratoire jusqu’au 21 mai.
Giovanna animera également deux séminaires dans le cadre des (...)

Une équipe de BCL au coeur du discours
Présidentielle 2022

Une équipe de BCL au coeur du discours

Campagne présidentielle 2022 2021- L’année d’avant
C’est là que tout commence il y a un peu plus d’un an, avec la publication remarquée de Macron ou le mystère du verbe (Damon Mayaffre ; Editions de (...)

The Ontology of the Mind and Its Linguistic Reflection : Emotions
Workshop

The Ontology of the Mind and Its Linguistic Reflection : Emotions

Jeudi 28–vendredi 29 avril 2022

PROGRAM : http://friederike-moltmann.com/events/workshop-the-ontology-of-the-mind-and-its-linguistic-reflection-emotions-april-28-29-2022/ Invited speakers :
Julien Deonna (Geneva)
Alex (...)

Voir en ligne : The Ontology of the Mind and Its Linguistic Reflection : Emotions

Dernières publicationsHAL

titre
Differential use of Transitional Probabilities and Frequency in Statistical Learning of Pseudowords
auteur
Laura Lazartigues, Fabien Mathy, Frédéric Lavigne
article
International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning, Jun 2022, San Sebastian, Spain
annee_publi
2022
resume
The ability to learn transitional probabilities (TPs) and frequency is central to language processing. Current evidence indicates that both frequency and transitional probability are involved in the memorization of sequences, but the questions of which prevails and why it would prevail in statistical learning remain unclear. The present study investigated the respective roles of transitional probability and frequency in statistical learning of pseudowords in two different tasks that focused on either prediction or recognition. The learning phase consisted of the repeated presentation of sixteen three-syllable pseudowords for which participants were asked to perform a target detection task on vowels (fully predictable based on TPs). The evolution of the rate of correct answer and response times during the learning phase was recorded. After the detection task, a two-alternative forced-choice task (2AFC) required participants to choose between a pseudoword and a lure. Results indicated a prevalence of TPs during the detection task, but a prevalence of frequency during the 2AFC task. Our findings suggests that TPs and frequency can be used flexibly depending on which process (learning or recognition) is more adapted to the task.
typdoc
Poster
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03688991/file/Lazartigues2022.pdf BibTex
titre
Hold-out strategy for selecting learning models: application to categorization subjected to presentation orders
auteur
Giulia Mezzadri, Thomas Laloë, Fabien Mathy, Patricia Reynaud-Bouret
article
2022
annee_publi
2022
resume
In this article, we develop a new general inference method for selecting learning models. The method relies upon a specific hold-out cross-validation, which takes into account the dependency within the data. This allows us to retrieve the model that best fits the learning strategy of a single individual. The novelty of our approach lies on the choice of the testing set, both in the experimental design and in the data analysis. This individual approach is then applied to two category learning models (ALCOVE and Component-cue) on data-sets manipulating presentation order, after verification of the reliability of our method. We found that both models performed equally well during transfer, but Componentcue best fits the majority of participants during learning. To further analyze these models, we also investigated a potential relation between the underlying mechanisms of the models and the actual types of presentation order assigned to participants.
typdoc
Pré-publication, Document de travail
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03284595/file/Hold-out%20strategy%20for%20selecting%20learning%20models%3A%20application%20to%20categorization%20subjected%20to%20presentation%20orders%20-%202022.pdf BibTex
titre
Investigating interactions between types of order in categorization
auteur
Giulia Mezzadri, Patricia Reynaud-Bouret, Thomas Laloë, Fabien Mathy
article
2022
annee_publi
2022
resume
This study investigates how different types of presentation orders influence category learning and generalization. We used a full factorial design (within-category, between-category, and across-blocks manipulations), each factor having two levels (rule-based vs. similarity-based, blocked vs. interleaved, and constant vs. variable orders, respectively). This research offers a unique and novel approach through both an individual and concurrent analysis of the studied factors. Moreover, the investigation of across-blocks manipulations is unprecedented. Using survival analysis techniques as well as non-parametric tests, we found that learning was impacted by both within-category and across-blocks manipulations (with across-blocks manipulation being the main predictor). More specifically, the rule-based and constant orders were found more beneficial than the similarity-based and variable orders, respectively. Also, within-category and between-category orders were found to affect generalization patterns. More precisely, participants in the rule-based order more often showed generalization patterns consistent with a rule-based strategy than participants in the similarity-based order. Likewise, participants in the interleaved order more often showed generalization patterns consistent with a rule-based strategy than participants in the blocked order. We conclude that combining a similarity-based order with a variable across-blocks manipulation delays learning, whereas combining a rule-based order with a constant across-blocks manipulation benefits learning. Furthermore, combining a rule-based order with an interleaved order favors the use of a rule-based strategy during category generalization.
typdoc
Pré-publication, Document de travail
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03349792/file/Investigating%20interactions%20between%20types%20of%20order%20in%20categorization%20-%202022.pdf BibTex
titre
How do French students in primary grades process past participle inflections and their N-1 and N+1 in sentence dictation tasks? An analysis of the effects of verb frequency and verb consistency
auteur
Isabelle Négro, Françoise Lefèvre, Isabelle Bonnotte
article
Reading and Writing, Springer Verlag, 2022, ⟨10.1007/s11145-022-10277-3⟩
annee_publi
2022
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
Learning Higher‐Order Transitional Probabilities in Nonhuman Primates
auteur
Arnaud Rey, Joël Fagot, Fabien Mathy, Laura Lazartigues, Laure Tosatto, Guillem Bonafos, Jean‐marc Freyermuth, Frédéric Lavigne
article
Cognitive Science, Wiley, 2022, 46 (4), ⟨10.1111/cogs.13121⟩
annee_publi
2022
resume
The extraction of cooccurrences between two events, A and B, is a central learning mechanism shared by all species capable of associative learning. Formally, the cooccurrence of events A and B appearing in a sequence is measured by the transitional probability (TP) between these events, and it corresponds to the probability of the second stimulus given the first (i.e., p(B|A)). In the present study, nonhuman primates (Guinea baboons, Papio papio) were exposed to a serial version of the XOR (i.e., exclusive-OR), in which they had to process sequences of three stimuli: A, B, and C. In this manipulation, first-order TPs (i.e., AB and BC) were uninformative due to their transitional probabilities being equal to .5 (i.e., p(B|A) = p(C|B) = .5), while secondorder TPs were fully predictive of the upcoming stimulus (i.e., p(C|AB) = 1). In Experiment 1, we found that baboons were able to learn second-order TPs, while no learning occurred on first-order TPs. In Experiment 2, this pattern of results was replicated, and a final test ruled out an alternative interpretation in terms of proximity to the reward. These results indicate that a non-human primate species can learn a nonlinearly separable problem such as the XOR. They also provide fine-grained empirical data to test models of statistical learning on the interaction between the learning of different orders of TPs. Recent bioinspired models of associative learning are also introduced as promising alternatives to the modeling of statistical learning mechanisms.
typdoc
Article dans une revue
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03631173/file/RFMLTBFL2022CS.pdf BibTex
titre
An order-dependent transfer model in categorization
auteur
Giulia Mezzadri, Patricia Reynaud-Bouret, Thomas Laloë, Fabien Mathy
article
Journal of Mathematical Psychology, Elsevier, 2022, 107, ⟨10.1016/j.jmp.2021.102634⟩
annee_publi
2022
resume
Most categorization models are insensitive to the order in which stimuli are presented. However, a vast array of studies have shown that the sequence received during learning can influence how categories are formed. In this paper, the objective was to better account for effects of serial order. We developed a model called Ordinal General Context Model (OGCM) based on the Generalized Context Model (GCM), which we modified to incorporate ordinal information. OGCM incorporates serial order as a feature along ordinary physical features, allowing it to account for the effect of sequential order as a form of distortion of the feature space. The comparison between the models showed that integrating serial order during learning in the OGCM provided the best account of classification of the stimuli in our data-sets.
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03225670/file/An%20order-dependent%20transfer%20model%20in%20categorization%20-%202021.pdf BibTex
titre
When fNIRS meets fMRI to complement cerebellar exploration
auteur
Giulia Rocco, Stephen Ramanoël, Christophe N Habas, Angelo Arleo, Olivier Meste, Marie-Noële Magnié-Mauro, Jerome Lebrun
article
IEEE International Symposium on Biomedical Imaging (ISBI 2022), Mar 2022, Kolkata, India. ⟨10.13140/RG.2.2.14254.18245⟩
annee_publi
2022
resume
Towards an fMRI validation of our previous fNIRS-based explorations of cerebellar activity [Rocco et al. EMBC 2021], we introduce here a joint sequential fNIRS/fMRI study based on finger tapping that provides both finer time and space granularities for the assessment of BOLD effect in the cerebellum.
typdoc
Poster
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03630639/file/ISBI2022_eposter_final.pdf BibTex
titre
Nouvelles textualités ?
auteur
Véronique Magri
article
2022
annee_publi
2022
typdoc
Direction d'ouvrage, Proceedings, Dossier
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BibTex
titre
Annoter, visualiser et spécifier les textes et les genres avec les marqueurs de RDA
auteur
Céline Poudat, Sarra El Ayari
article
Représentation du discours autre et genres de discours : de l’annotation aux enjeux communicatifs et éducatifs, Mar 2022, Créteil, France
annee_publi
2022
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Probabilités transitionnelles de second-ordre dans l’apprentissage statistique de triplets
auteur
Laura Lazartigues
article
Psychologie. Université Côte d'Azur, 2022. Français. ⟨NNT : 2022COAZ2003⟩
annee_publi
2022
resume
Le traitement séquentiel est un mécanisme cognitif fondamental qui permet d'extraire des régularités en vue de faciliter l'apprentissage. La littérature en psychologie cognitive montre que l'extraction de ces régularités peut opérer en particulier via un apprentissage statistique. La majeure partie des travaux antérieurs s'est portée sur la notion de probabilité transitionnelle (PT) de premier-ordre, qui correspond à la probabilité d'un stimulus en fonction du précédent. Néanmoins, au sein de triplets, des PT de second-ordre (probabilité d'un stimulus en fonction de deux précédents) doivent être prises en considération, tant pour ses effets spécifiques qu'en interaction avec d'autres facteurs impliqués dans l'apprentissage statistique. Cette thèse s'est donnée pour objectif de déterminer les effets de trois facteurs au sein de l'apprentissage de triplets. Une série d'expérimentations dans le domaine de l'apprentissage a visé à manipuler au sein d'un ensemble de séquences : i les PT de premier-ordre (un stimulus en prédisant un autre) ainsi que celles de second-ordre (une combinaison de stimuli prédisant un autre stimulus), ii la structure de dépendance caractérisant les PT (adjacente vs. non-adjacente) et iii la fréquence des séquences. Nos expériences ont mis en exergue un apprentissage présent mais difficile des PT de second-ordre au sein de séquences visuomotrices et langagières, au bénéfice d'une prévalence des PT de premier-ordre entre éléments adjacents. Nos résultats ont également montré des interactions complexes entre PT de premier-ordre et PT de second-ordre. La discussion porte sur la capacité d'adaptation des participants qui utilisent préférentiellement certains facteurs en fonction du type de tâche, en l'occurrence, les PT lors de la prédiction de stimuli et l'utilisation de la fréquence lors de la mémorisation de séquences. Une dernière étude propose une ouverture relative à l'ubiquité du traitement séquentiel, soulignant le rôle prépondérant du traitement séquentiel y compris dans les tâches cognitives non-séquentielles par nature.
typdoc
Thèse
Accès au texte intégral et bibtex
https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-03663516/file/2022COAZ2003.pdf BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL
  • Le Cycle BCL

    Dyslexia and grammar : a complex relation
    18 Mai 2022 - 14H30 - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    The many faces of aspiration : evidence from Italian varieties
    12 Mai 2022 - 14H - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3
    Linear ordering in a multidimensional space
    07 Avril 2022 - 11H30- Salle 202 - Campus SJA3
    Labeling reduced sentences : problem solved ?
    Jeudi 28 octobre, 11h–12h, SJA3, salle 213
    Quelques spécificités de l’écriture scolaire et leurs conséquences pour une mise en corpus
    16 septembre 2021 - Salle 213
    A Semantics of attitude reports based on a novel ontology of attitudinal objects, conférence de Friederike Moltmann
    Jeudi 25 mars, 14h, SJA, Salle 213 (et à distance)
    Playing with nonwords : Morphological skills in developmental dyslexia
    14 novembre 2019 - Salle Plate
    Data vs Corpora
    9 mai 2019 - Salle 213
    Sommeil, apprentissage et langage
    11 avril 2019 - Salle 213
    Madsex. Recueil et analyse d’un corpus de concepts sexuels
    Jeudi 07 février 2019 à 10h - Salle 009