Soutenance de thèse : Paolo DANESI

Le contraste et la computation phonologique dans l’apprentissage des primitives phonologiques. Une analyse des harmonies vocaliques de rehaussement basée sur des primitives émergentes en Radical Substance Free Phonology

Mardi 13/12/2022 à 14h - Campus SJA 3 - MSHS salle 128

Cycle BCL - Elan Dresher, Charles Reiss, Tobias Scheer & Bert Vaux

Workshop : The phonology-phonetics mapping and related issues in Substance-Free Phonology

Mercredi 14 décembre 2022 - 9h-12h - Salle 128, Bâtiment de la MSHS

Nuit Européenne des Chercheur.e.s

Vendredi 30 septembre 2022 - Parc de Valrose - Nice

Toutes les actualités

Actualités

Le contraste et la computation phonologique dans l'apprentissage des primitives phonologiques. Une analyse des harmonies vocaliques de rehaussement basée sur des primitives émergentes en Radical Substance Free Phonology
Soutenance de thèse : Paolo DANESI

Le contraste et la computation phonologique dans l’apprentissage des primitives phonologiques. Une analyse des harmonies vocaliques de rehaussement basée sur des primitives émergentes en Radical Substance Free Phonology

Mardi 13/12/2022 à 14h - Campus SJA 3 - MSHS salle 128

Résumé-
Cette thèse enquête sur les harmonies vocaliques fermantes (Raising Vowel Harmony-RVH) et leur formalisation dans la théorie phonologique. Dans un survol typologique de la RVH, les propriétés (...)

Workshop : The phonology-phonetics mapping and related issues in Substance-Free Phonology
Cycle BCL - Elan Dresher, Charles Reiss, Tobias Scheer & Bert Vaux

Workshop : The phonology-phonetics mapping and related issues in Substance-Free Phonology

Mercredi 14 décembre 2022 - 9h-12h - Salle 128, Bâtiment de la MSHS

Workshop organisé à l’occasion de la soutenance de thèse de Paolo Danesi.
Programme :
9:00 am - Elan Dresher - Some issues raised by Paolo Danesi’s thesis : Trade-offs between representation, (...)

To space, or not to space, that is the question. Examining the effects of time distribution on foreign language learning.
Cycle BCL - Raquel Serrano (Université de Barcelone)

To space, or not to space, that is the question. Examining the effects of time distribution on foreign language learning.

Jeudi 08 décembre - 10h45 - Salle 005 - MSHS, RDC

Abstract
In this presentation I will examine the effects of concentrated vs. spaced practice schedules on foreign language learning. Although research in cognitive psychology suggests that, in (...)

Corpus d'apprenants : développement d'un schéma de métadonnées standardisées et propositions pour enrichir les corpus existants avec une information fiable de compétence langagière
Cycle BCL - Magali Paquot (FNRS – UCLouvain)

Corpus d’apprenants : développement d’un schéma de métadonnées standardisées et propositions pour enrichir les corpus existants avec une information fiable de compétence langagière

Jeudi 03 novembre - 10h - Salle Plate - Campus SJA3

Abstract
La communication a pour objectif de présenter deux projets de recherche en cours qui portent sur l’amélioration et l’enrichissement des corpus d’apprenants.
Le premier projet porte sur la (...)

The Adaptive Bilingual Mind : Insights from Endangered Languages
Cycle BCL - Evangelia Adamou (LACITO - CNRS)

The Adaptive Bilingual Mind : Insights from Endangered Languages

Jeudi 20 octobre - 10h - Salle 213 - Campus SJA3

Abstract
At present, much of the research on bilingual cognition focuses on late second language learners of a small number of languages. In this talk, I show how we can widen the net by (...)

Nuit Européenne des Chercheur.e.s

Nuit Européenne des Chercheur.e.s

Vendredi 30 septembre 2022 - Parc de Valrose - Nice

Vendredi 30 septembre, BCL sera dignement représenté à la Nuit Européenne des chercheur.e.s 2022.
Venez nombreux renforcer cette belle équipe !
QUAND (...)

Voir en ligne : https://csti.univ-cotedazur.fr/even...

Les causes du changement syntaxique : Un modèle multifactoriel
Cycle BCL - Pierre Larrivée (Université de Caen Normandie)

Les causes du changement syntaxique : Un modèle multifactoriel

SEMINAIRE EN LIGNE cf lien infra - Jeudi 29 Septembre 2022 - 11h

!! DERNIERE MINUTE : LE SEMINAIRE SE TIENDRA EN LIGNE ICI
Abstract
Cette présentation considère le problème des causes du changement syntaxique. C’est en particulier aux causes de l’évolution et du (...)

Voir en ligne : Séminaire en ligne

La compétence pragmatique en L2
Journées d’étude

La compétence pragmatique en L2

20–21 octobre 2022, SJA3, Salle plate

L’acquisition d’une langue seconde (L2) nécessite le développement de nombreuses compétences : lexicale, syntaxique, phonologique, pragmatique, entre autres. Faisant suite aux journées d’étude sur la (...)

Voir en ligne : La compétence pragmatique en L2

Assemblée générale

Assemblée générale

13 juillet 2022, Salle plate, 10h–12h30

L’assemblée générale au lieu le 13 juillet 2022 de 10h à 12h30.
Elle sera suivie d’un buffet convivial.

BCL à Londres !
Mercredi 25 Mai à 17H- Visio

BCL à Londres !

Katerina PALASIS - Wh-questions in Colloquial French : Empirical and theoretical perspectives on child and adult data

Séminaire Zoom - Mercredi 25 mai (heure française : 17H)
Katerina PALASIS sera l’invitée de l’University College London dans le cadre de la série de séminaires "UCL Linguistics Seminar Talk".
Sa (...)

Dernières publicationsHAL

titre
Phraseological Use and Development During a Stay Abroad: Exploring Sensitivity to Frequency and Cue Contingency
auteur
Amanda Edmonds, Aarnes Gudmestad
article
Language Learning, 2022, ⟨10.1111/lang.12547⟩
annee_publi
2022
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
Complexity of L2 Acquisition. A Longitudinal Case Study of Oral Production in FFL
auteur
Minerva Rojas
article
LIDIL - Revue de linguistique et de didactique des langues, 2022, 66, ⟨10.4000/lidil.11008⟩
annee_publi
2022
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
La compétence socio-pragmatique en français L2 entre 3 et 6 ans : Étude de la variabilité morphosyntaxique chez deux enfants non-natifs dans leurs interactions avec des enfants natifs à la maternelle
auteur
Katerina Palasis
article
L'acquisition de la compétence pragmatique en L2, Amanda Edmonds; Shona Whyte, Oct 2022, Nice, France
annee_publi
2022
resume
Le français présente une grande variabilité dans ses composantes phonologique, morphologique et syntaxique (redoublement du sujet, négation, etc.). Les difficultés d’apprentissage qui en résultent font l’objet de recherches dans l’acquisition de la compétence socio-pragmatique chez les enfants L1 et les adultes L2. Cette communication traitera de ces questions de variabilité d’un troisième point de vue - celui du français L2 précoce - grâce à l’étude de données spontanées produites par deux enfants non-natifs lors de leurs interactions avec leurs camarades natifs pendant leurs trois années de maternelle. Nous verrons : si la variabilité, émergente chez les enfants L1, est également présente chez ces enfants L2 ; si elle est contextualisée, comme chez les enfants L1 ; et si elle est spontanée ou le fruit de répétitions ou de réparations. Nous décrirons ainsi la compétence socio-pragmatique de ces enfants non-natifs comparativement à des enfants natifs de la même tranche d’âge.
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Who can it be now? Processing of reflexives and null object pronouns in non-fluent aphasia in Turkish
auteur
Seckin Arslan, Semra Selvi Balo, İlknur Maviş
article
SoA: Science of Aphasia, Sep 2022, Bordeaux, France
annee_publi
2022
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-03851956/file/Who%20can%20it%20be%20SOA2022.pdf BibTex
titre
The “MAP” survey: an international investigation of SLPs’training and working practices to assess and treat plurilingual people with aphasia
auteur
Marie Pourquié, Seçkin Arslan, Ritienne Grima, Valantis Fyndanis, Maria Kambanaros, Silvia Martínez Ferreiro, Amaia Munarriz Ibarrola, Monica Irene Norvik, Claudia Peñaloza, Gregoire Python, Eva Soroli, Wei Ping Sze, The Multilingual Aphasia Practice Map Group
article
SoA: Science of Aphasia, Sep 2022, Bordeaux, France
annee_publi
2022
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au texte intégral et bibtex
https://shs.hal.science/halshs-03851892/file/MAP%20survey%20SOA%202022.pdf BibTex
titre
Testing perceptual flexibility in speech through the categorization of whistled Spanish consonants by French speakers
auteur
Anaïs Tran Ngoc, Fanny Meunier, Julien Meyer
article
JASA Express Letters, 2022, 2 (9), pp.095201. ⟨10.1121/10.0013900⟩
annee_publi
2022
resume
Whistled speech is a form of modified speech where, in non-tonal languages, vowels and consonants are augmented and transposed to whistled frequencies, simplifying their timbre. According to previous studies, these transformations maintain some level of vowel recognition for naive listeners. Here, in a behavioral experiment, naive listeners' capacities for the categorization of four whistled consonants (/p/, /k/, /t/, and /s/) were analyzed. Results show patterns of correct responses and confusions that provide new insights into whistled speech perception, highlighting the importance of frequency modulation cues, transposed from phoneme formants, as well as the perceptual flexibility in processing these cues.
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03772403/file/095201_1.pdf BibTex
titre
Insights into Teacher Beliefs and Practice in Primary-School EFL in France
auteur
Shona Whyte, Ciara R. Wigham, Nathalie Younès
article
Languages, 2022, 7 (3), pp.185. ⟨10.3390/languages7030185⟩
annee_publi
2022
resume
Teacher beliefs affect choices of methods, representations of learning, and classroom practice, and are important in understanding primary EFL teaching in France, where language teaching has been a compulsory subject entrusted to generalist class teachers for 20 years. This quantitative study explores questionnaire data from 254 primary teachers, associating teacher beliefs and classroom practice. With respect to views of language teaching and learning, the study reveals a three-way division of teachers between grammar-oriented teaching (PPP), communicative-language teaching (CLT), and ‘sceptical’ teachers. The PPP (n = 72) group employed the smallest range of teaching activities and rarely taught older pupils. The CLT group (n = 60) tended to have higher English proficiency and more in-service training and offered the widest range of oral activities. The sceptical group (n = 85) took no strong theoretical position, had lower English proficiency, and focused on listening and speaking skills. We found no correlation between teacher age and language learning beliefs or teaching practices. However, teachers who offered a wider range of activities in any of the five competences tended to have more in-service training and higher English proficiency. Further correlations were found between oral language teaching and technology integration, and written language teaching and teaching experience. The paper concludes with links to previous teacher cognition research and suggestions for teacher education.
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
Does cross-language priming facilitate language change? Eye-tracking evidence from Romani-Romanian and Romani-Serbian bilinguals.
auteur
Seçkin Arslan, Mirjana Miric, Svetlana Ćirković, Cristian Padure, Evangelia Adamou
article
55th Annual Meeting of the Societas Linguistica Europaea, Aug 2022, Bucharest, Romania
annee_publi
2022
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Learner interaction in virtual learning scenarios for primary EFL
auteur
Shona Whyte, Ciara R. Wigham, Nathalie Younes, Cécile Redondo
article
EuroCALL 2022, Aug 2022, Reykjavik, Iceland
annee_publi
2022
resume
Live oral exchange via videoconferencing (VC) is known to offer useful affordances for second language (L2) learning in a range of pedagogical contexts, but presents particular challenges for young learners in school settings (Dooly & O’Dowd 2018, Dooly & Sadler 2016). Learning scenarios must “contrive a situation where young learners can use what language they have in a realistic, meaningful and communicative way” while ensuring they “are not frequently exposed to language they cannot understand” (Milton & Garbi 2000: 287). In VC interaction, the goal is thus to accommodate learners’ “restricted linguistic resources and capabilities […] while still providing opportunities for authentic target language use” (Whyte & Cutrim Schmid 2018: 345). Previous research suggests a number of techno-pedagogical factors which are conducive to productive L2 exchanges with young learners, including careful sequencing of learning activities, short task-based sessions with small groups, and support for teachers in their own classroom context (Cutrim Schmid & Whyte, 2015). The present study seeks to implement these recommendations with eight primary teachers in France and Spain working in tandem exchanges on four implementations of two different virtual learning scenarios. As part of a nationally funded project on technology for L2 English in the primary school context, researchers supported the teachers through the conception of activities in their chosen teaching unit and classroom implementations. Audio, video and screen-recorded data were collected during both phases and supplemented by questionnaires and interviews with learners and teachers. The research questions are a) to what extent are young learners able to co-construct meaningful interactions in different VC tasks and b) what light is shed on these interactions by including learner and teacher perspectives? The presentation will focus on analyses of primary interactional data, providing new information about learner performance in this understudied context (Dooly & Vinagre, 2021) which should be useful for practitioners and CALL developers alike.
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Dynamic branching in a neural network model for probabilistic prediction of sequences
auteur
Elif Köksal Ersöz, Pascal Chossat, Martin Krupa, Frédéric Lavigne
article
Journal of Computational Neuroscience, 2022, ⟨10.1007/s10827-022-00830-y⟩
annee_publi
2022
resume
An important function of the brain is to predict which stimulus is likely to occur based on the perceived cues. The present research studied the branching behavior of a computational network model of populations of excitatory and inhibitory neurons, both analytically and through simulations. Results show how synaptic efficacy, retroactive inhibition and short-term synaptic depression determine the dynamics of selection between different branches predicting sequences of stimuli of different probabilities. Further results show that changes in the probability of the different predictions depend on variations of neuronal gain. Such variations allow the network to optimize the probability of its predictions to changing probabilities of the sequences without changing synaptic efficacy.
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.inria.fr/hal-03532787/file/article_EPMF.pdf BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL