Colloque international

Linguistique de la définition : formes, textes et discours

21-22 octobre 2021, Novotel Nice Centre Vieux-Nice, 8-10 Esplanade du Parvis de l’Europe

Colloque international

H2021 Homère, horizon culturel

21–23 octobre 2021, SJA3, Salle plate

Fête de la science à Nice- Jardins Albert 1er

Présentation de Cocolab- MSHS Sud-Est

Samedi 9 octobre de 10H à 19H

Fête de la Science- Médiathèque de Grasse

Parole et langues: un défi cérébral

Conférence de Fanny Meunier - Vendredi 8 octobre à 18H30

Journée d’études - A suivre en direct!

Nouvelles textualités ?

14 octobre 2021, SJA3, Salle plate 9h30–16h

Toutes les actualités

News & Agenda

Linguistique de la définition : formes, textes et discours
Colloque international

Linguistique de la définition : formes, textes et discours

21-22 octobre 2021, Novotel Nice Centre Vieux-Nice, 8-10 Esplanade du Parvis de l’Europe

Dans la lignée des deux journées d’étude qui se sont déroulées à Nice en octobre 2015 et en décembre 2019, l’équipe Linguistique de l’énonciation du laboratoire Bases, Corpus, Langage organise un colloque (...)

H2021 Homère, horizon culturel
Colloque international

H2021 Homère, horizon culturel

21–23 octobre 2021, SJA3, Salle plate

H2021 Homère, horizon culturel
Les épopées homériques ne sont pas seulement les œuvres grecques les plus recopiées, étudiées, commentées de toute la tradition occidentale jusqu’à nos jours, elles sont (...)

Présentation de Cocolab- MSHS Sud-Est
Fête de la science à Nice- Jardins Albert 1er

Présentation de Cocolab- MSHS Sud-Est

Samedi 9 octobre de 10H à 19H

Mar Cordero Rull, doctorante à BCL, se joindra à l’équipe de la MSHS Sud-Est pour vous présenter Cocolab.
Bonus: comme il y est beaucoup question d’applications concrètes des sciences comportementales, (...)

Parole et langues: un défi cérébral
Fête de la Science- Médiathèque de Grasse

Parole et langues: un défi cérébral

Conférence de Fanny Meunier - Vendredi 8 octobre à 18H30

Fanny Meunier, directrice de recherche au CNRS et directrice du laboratoire Bases, Corpus, Langage (Université Côte d’azur - CNRS), parlera des recherches scientifiques effectuées sur le langage (...)

Diffusion de la recherche

Stand au Festival des sciences de Nice : « Comment les Grecs de l’Antiquité concevaient-ils le temps ? »

Richard Faure, 9 octobre, Jardin Albert 1er, 10h–19h

Dans le cadre de la Fête de la Science de Nice, Richard Faure tiendra un stand intitulé « Comment les Grecs de l’Antiquité concevaient-ils le temps ? », de 10h à 19h, au Jardin Albert (...)

Online ansehen : http://bcl.unice.fr/projets/MIDISHUC/

Stand BCL au 34ème festival du livre de Mouans Sartoux
Diffusion de la recherche

Stand BCL au 34ème festival du livre de Mouans Sartoux

Présentation d’un hologramme d’Emmanuel Macron prononçant le discours généré automatiquement (ou presque !) qu’il tiendra en 2022 pour annoncer sa candidature.

Nouvelles textualités ?
Journée d’études - A suivre en direct!

Nouvelles textualités ?

14 octobre 2021, SJA3, Salle plate 9h30–16h

« Les écrits numériques sont-ils des textes ? ». En quoi ce que nous savons aujourd’hui sur les spécificités de l’écrit numérique (y compris bien sûr les écrits spécifiques du web) pourrait modifier les (...)

Ma Thèse en 180 secondes 2021
#MT180

Ma Thèse en 180 secondes 2021

Finale internationale - Paris, 30 septembre

La France accueille la finale internationale #MT180 2021!
Choisissez votre docto et allez l’encourager sur place (Paris- Maison de la Radio) ou derrière votre écran! (...)

Quelques spécificités de l'écriture scolaire et leurs conséquences pour une mise en corpus
Cycle BCL - Claire Doquet

Quelques spécificités de l’écriture scolaire et leurs conséquences pour une mise en corpus

16 septembre 2021 - Salle 213

L’écriture scolaire met en jeu des caractéristiques propres à la sphère socio-discursive de l’école et rend visible ce que les élèves s’approprient de l’écrit, dans ses spécificités : organisé sur un (...)

Ouverture du XXIVe colloque de l'ALIR- Corte
Colloque

Ouverture du XXIVe colloque de l’ALIR- Corte

01-04 septembre 2021

Lucia Molinu Floricic et Guylaine Brun-Trigaud représenteront BCL.
Fructueux colloque à tous!
Nous accueillons en cette fin de journée nos collègues spécialistes de linguistique romane pour (...)

Dernières publicationsHAL

titre
les désignations gallo-romanes de la souche
auteur
Guylaine Brun-Trigaud
article
CARPITELLI Elisabetta; CONTINI Michel. Atlas linguistique roman, III, Edizioni dell'Orso, A paraître
annee_publi
2021
typdoc
Book sections
Accès au bibtex
BibTex
titre
Investigating interactions between types of order in categorization
auteur
Giulia Mezzadri, Patricia Reynaud-Bouret, Thomas Laloë, Fabien Mathy
article
2021
annee_publi
2021
resume
This study investigates how different types of presentation orders influence category learning and generalization. We used a full factorial design (within-category, between-category, and across-blocks manipulations), each factor having two levels (rule-based vs. similarity-based, blocked vs. interleaved, and constant vs. variable orders, respectively). This research offers a unique and novel approach through both an individual and concurrent analysis of the studied factors. Moreover, the investigation of across-blocks manipulations is unprecedented. Using survival analysis techniques as well as non-parametric tests, we found that learning was impacted by both within-category and across-blocks manipulations (with across-blocks manipulation being the main predictor). More specifically, the rule-based and constant orders were found more beneficial than the similarity-based and variable orders, respectively. Also, within-category and between-category orders were found to affect generalization patterns. More precisely, participants in the rule-based order more often showed generalization patterns consistent with a rule-based strategy than participants in the similarity-based order. Likewise, participants in the interleaved order more often showed generalization patterns consistent with a rule-based strategy than participants in the blocked order. We conclude that combining a similarity-based order with a variable across-blocks manipulation delays learning, whereas combining a rule-based order with a constant across-blocks manipulation benefits learning. Furthermore, combining a rule-based order with an interleaved order favors the use of a rule-based strategy during category generalization.
typdoc
Preprints, Working Papers, ...
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03349792/file/Investigating%20interactions%20between%20types%20of%20order%20in%20categorization%20_2021.pdf BibTex
titre
Les désignations romanes de« scier »
auteur
Lucia Molinu, Guylaine Brun-Trigaud
article
XXIVe Colloque International de l’Atlas Linguistique Roman, Sep 2021, Corte, France
annee_publi
2021
typdoc
Conference papers
Accès au bibtex
BibTex
titre
Pronoun systems across Romance
auteur
Diego Pescarini
article
Oxford Encyclopedia of Romance Linguistics., Oxford University Press, 2021, ⟨10.1093/acrefore/9780199384655.013.655⟩
annee_publi
2021
resume
this article deals with the syntax of personal pronouns and focuses on clitic pronouns, which are one of the major sources of variation across the Romance languages. For each parameter of variation (e.g. placement, climbing, doubling, interpretation, etc.) the article seeks to establish descriptive generalisations based on a rich array of data gathered from present-day varieties and historical vernaculars.
typdoc
Book sections
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01763989/file/Pescarini_Pronoun_systems_in_the_Romance_languages.pdf BibTex
titre
The athematic infinitives in old Sardinian
auteur
Lucia Molinu
article
SLE (Societas Linguistica Europaea) 2021, Aug 2021, Athènes, Greece
annee_publi
2021
typdoc
Poster communications
Accès au bibtex
BibTex
titre
Capturing the Nature of the Spelling Errors in Developmental Language Disorder: A Scoping Review
auteur
Lucie Broc, Nelly Joye, Julie Dockrell, Thierry Olive
article
Language, Speech, and Hearing Services in Schools, American Speech-Language-Hearing Association, 2021, 26, pp.1-14. ⟨10.1044/2021_LSHSS-20-00086⟩
annee_publi
2021
resume
Purpose This scoping review aims to identify and analyze the nature of the spelling errors produced by children with developmental language disorder (DLD) across different orthographies. Building on a previous meta-analysis identifying the extent of the spelling difficulties of children with DLD, the review extends our understanding of the nature of the spelling errors produced by children with DLD. Three questions are addressed: Do spelling difficulties in children with DLD stem from weak phonological, orthographic, or morphological representations? What are the patterns of spelling performance in DLD depending on orthographic depth? Do comorbid difficulties with DLD impact spelling? Method The scoping review followed the five phases outlined by Arksey and O'Malley (2005) and extended by Levac et al. (2010) : (a) specifying the research question; (b) identifying relevant studies; (c) selecting studies; (d) charting the data; and (e) collating, summarizing, and reporting the results. Results Eighteen studies that provided a qualitative description of the nature of spelling errors produced by children and adolescents with DLD were identified. Spelling performance was examined in relation to control groups that were matched on age, on language features (language, spelling, or reading age), or on co-occurring difficulties. Conclusions This review article highlights the key elements that need to be considered when practitioners examine spelling difficulties and provides benchmarks for assessment in a range of alphabetic languages for school-age children. The qualitative analyses indicated that when practitioners evaluate spelling performance in children or adolescents with DLD, three factors should be considered: phonological representations, morphological awareness, and reading skills.
typdoc
Journal articles
Accès au bibtex
BibTex
titre
Hold-out strategy for selecting learning models: application to categorization subjected to presentation orders
auteur
Giulia Mezzadri, Thomas Laloë, Fabien Mathy, Patricia Reynaud-Bouret
article
2021
annee_publi
2021
resume
In this article, we develop a new general inference method for selecting learning models. The method relies upon a specific hold-out cross-validation, which takes into account the dependency within the data. This allows us to retrieve the model that best fits the learning strategy of a single individual. The novelty of our approach lies on the choice of the testing set, both in the experimental design and in the data analysis. This individual approach is then applied to two category learning models (ALCOVE and Component-cue) on data-sets manipulating presentation order, after verification of the reliability of our method. We found that both models performed equally well during transfer, but Componentcue best fits the majority of participants during learning. To further analyze these models, we also investigated a potential relation between the underlying mechanisms of the models and the actual types of presentation order assigned to participants.
typdoc
Preprints, Working Papers, ...
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-03284595/file/paper2_MLMR.pdf BibTex
titre
Enseigner à évaluer le niveau de langue d’une production orale grâce à l’intelligence artificielle.
auteur
Simona Ruggia
article
XVe Congrès Mondial de la FIPF Le français, langue de partage, Féderation Internationale des Professeurs de Français, Jul 2021, Yasmine Hammamet, Tunisie
annee_publi
2021
typdoc
Conference papers
Accès au bibtex
BibTex
titre
L’exclamation en grec ancien
auteur
Michèle Biraud, Camille Denizot, Richard Faure
article
Peeters, 2021, L’exclamation en grec ancien, 978-90-429-4635-4
annee_publi
2021
resume
Cet ouvrage est la première étude d’ensemble de l’exclamation en grec ancien. À partir d’un relevé très précis dans un corpus dialogué (théâtral et philosophique), il passe au crible une série d’énoncés expressifs en prenant en compte de multiples facteurs (interjections, particules, syntaxe elliptique ou atypique, cohésion textuelle) pour ciseler les contours d’un phénomène trop souvent élargi à tout énoncé expressif, en se fondant sur des critères unifiés : l’évidence d’un contenu s’impose au locuteur qui en même temps s’en distancie par l’acte d’exclamation. Focalisation et haut degré y jouent un rôle primordial. Des structures jusqu’à présent non-identifiées sont mises en évidence. Cette étude intéressera autant les linguistes généralistes que les hellénistes. Les concepts de linguistique générale mettent en lumière certains phénomènes du grec. Ils sont en retour mis à l’épreuve des données de cette langue et réévalués.
typdoc
Books
Accès au bibtex
BibTex
titre
Theta activity and phase resetting during perception of French homophonous utterances
auteur
Noelia Do Carmo-Blanco, Michel Hoen, Elsa Spinelli, Fanny Meunier
article
Language, Cognition and Neuroscience, Taylor and Francis, 2021, pp.1-11. ⟨10.1080/23273798.2021.1950786⟩
annee_publi
2021
typdoc
Journal articles
Accès au bibtex
BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL