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Laurent Rouveyrol

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El proyecto VITbox
auteur
Laurent Rouveyrol, Julia Consuelo Delgado Zabala, Johann Fischer, Barbara Sawicka
article
GIELE : Grupo de interes en evaluacion de lenguas en Espana, Dec 2022, Madrid, España
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2022
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Les centres de ressources en langues de l'Université Côte d'Azur: bilan et perspectives d'avenir
auteur
Laurent Rouveyrol
article
Congrès RANACLES : PERSPECTIVES D’AVENIR DES CENTRES DE LANGUES & CENTRES DE RESSOURCES EN LANGUES : QUELLE(S) VISION(S) DU FUTUR ?, Nov 2022, Nancy, France
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2022
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Empowering language educators with the VITbox digital professional development resources
auteur
Laurent Rouveyrol, Julia Consuelo Delgado Zabala, Johann Fischer, Barbara Sawicka
article
CERCLES 2022 : “The Future of Language Education in an increasingly Digital World: Embracing Change”, Sep 2022, Porto, Portugal
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2022
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CEFR Companion Volume Implementation Toolbox : a repository of online tools for language teachers and teacher trainers.
auteur
Laurent Rouveyrol, Julia Consuelo Delgado Zabala, Johann Fischer, Barbara Sawicka
article
FIPLV (Fédération Internationale des Professeurs de Langues vivantes) World Congress, Jun 2022, Varsovie, Poland
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2022
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Assessing verbal interaction: towards European harmonization. Insights from the co-operation between Spanish and French language exams for higher education (CERTACLES / CLES).
auteur
Laurent Rouveyrol, Julia Consuelo Delgado Zabala
article
Language Learning in Higher Education, 2022
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2022
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Le Cles, levier de la politique des langues dans l'Enseignement Supérieur
auteur
Laurent Rouveyrol, Yves Bardiere, Catherine Chouissa
article
La gouvernance linguistique des universités et établissements d'enseignement Supérieur., 2022
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2022
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Chapitre d'ouvrage
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The challenges of scenario-based language testing at university level: the CLES in the NULTE context
auteur
Yves Bardière, Laurent Rouveyrol
article
Fremdsprachen in Lehre und Forschung / AKS, 2022, 31
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2022
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The CLES (Certificat en Langues de l’Enseignement Supérieur – Higher Education language certificate) is a high stake certification system conceived by the will of the Higher Education Ministry in 2001 and now part of the NULTE network. The CLES is a multilingual certification system available in nine languages and three levels (B1-B2-C1). It was originally conceived as a scenario-based assessment which applies the action-oriented perspective of the CEFR. Its construct retains its originality even 20 years after its creation: the four language skills are assessed, which is one of NULTE’s requirements, and are all interrelated via a mediation process. This article aims to present the CLES in the NULTE context and falls into four parts. The first part focuses on the specificity of the CLES and the NULTE context. The second part provides a first approach to scenario-based language assessment (SBLA) in the light of different cultural contexts. The next part goes a little more into detail and seeks to highlight some of the salient features of SBLA and point out the major differences between SBLA and TBLA (task-based language assessment). The third part focuses on the praxeological dimension of the CLES and provides an example of an examination paper (CLES C1). The article ends by mentioning the benefits of the collaboration within the NULTE framework.
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Le CLES, levier de la politique des langues dans l’Enseignement Supérieur
auteur
Yves Bardière, Laurent Rouveyrol, Catherine Chouissa
article
Observatoire européen du plurilinguisme, 2022
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2022
resume
Cet article a pour ambition de montrer que la certification actionnelle CLES constitue un levier essentiel pour construire une politique des langues plurilingues (10 langues proposées), en phase avec les attentes du monde contemporain. Le construit du CLES, s’appuyant sur le concept de médiation, consiste principalement à comprendre (dossier documentaire multimédia) pour produire (rapports écrits, interaction orale). Depuis son origine (2001) le CLES était programmé pour induire des effets sur les pratiques pédagogiques dans les établissements d’Enseignement Supérieur. Ce « Washback effect» (rétro-action formative) intervient à plusieurs niveaux : harmonisation des enseignements de langues pour étudiants LANSAD et formation des équipes pédagogiques. Chaque enseignant devient alors un acteur à même de faire évoluer l’institution. La certification universitaire CLES peut enfin être déployée à grande échelle par les Établissements (Université de Strasbourg et Université Nice Côte d’Azur, entre autres) qui peuvent décider de l’intégrer aux modalités de contrôle des connaissances. Avec la promulgation (30 juillet 2018) de l’arrêté ministériel enjoignant les Universités «à délivrer une certification en langues lors de l’obtention de la licence » (Article 10), la certification CLES apparaît comme LE levier pour construire un politique des langues dans l’Enseignement Supérieur.
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Du discours à la grammaire : quelques remarques à propos de genres, types et modes
auteur
Laurent Rouveyrol
article
Journée d'études Articulation grammaire / modes de discours / genres, Apr 2020, Paris, France
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2020
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The challenges of scenario based language testing at university level : integrating the CLES in the Nulte context
auteur
Laurent Rouveyrol, Yves Bardiere
article
Congrès AKS, Mar 2020, Frankfurt / Oder, Germany
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2020
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The Cles (Certificat en Langues de l’Enseignement Supérieur – Higher education language certificate) is a high stake certification system conceived by the will of the Higher Education Ministry in 2001. It is a multilingual certification system available for 9 languages and “ levels (B1-B2-C1). Its conception was based on the CEFR and its designers followed an action-based perspective. Recent research has shown how the CLES has exerted a positive washback effect on the language policy in French universities. If it has now become quite common to adopt an action-oriented approach for language courses, applying this perspective to an evaluation process still remains original 20 years after the first CLES exams were produced. It is believed that fewer than 10 scenario-based language certification systems exist in the world (J. Purpura). The challenges become even greater in so far as the 4 main language activities are necessarily evaluated and interconnected by a mediation process : oral and written comprehension, written and oral production This presentation aims at defining what the construct of the CLES is and how Nulte (Network of university Language Testers in Europe), of which the CLES is a founding member, makes it possible to highlight our respective strengths and weaknesses and opens new perspectives on testing.
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