Accueil > Pages Perso > Katerina Palasis

Katerina Palasis

MCF  -  UCA

Maître de Conférences en Sciences du langage
Responsable pédagogique Licence Sciences du langage
Recherches en acquisition et morphosyntaxe du français

CV

Maître de Conférences en Sciences du langage (2015-)
Responsable pédagogique Licence Sciences du langage, Université Côte d’Azur (2017-)
Directrice du Département de Sciences du langage, Université Côte d’Azur (2017-2020)

Thèmes de recherche / mots clés

Acquisition et morphosyntaxe du français :

- Le traitement des pronoms anaphoriques et cataphoriques chez des adultes de 19-35 ans et 57-88 ans :
Publication : Arslan, S., Palasis, K., & Meunier, F. (2020). Electrophysiological differences in older and younger adults’ anaphoric but not cataphoric pronoun processing in the absence of age-related behavioural slowdown. Scientific Reports, 10(19234). https://doi.org/10.1038/s41598-020-75550-3.

- Les questions wh- en français oral adulte dans le cadre de la diglossie : proposition de formalisation du placement des items wh- (in-situ vs ex-situ) en français oral ; hypothèse que le français oral est une langue à wh-in-situ et que le mouvement ex-situ n’est pas déclenché par un trait wh- mais par un trait Exclusivité (une forme de contraste non-exhaustif).
Publication : Faure, Richard & Katerina Palasis, 2020, Exclusivity ! Wh-fronting is not optional wh-movement in Colloquial French, Natural Language & Linguistic Theory, doi:10.1007/s11049-020-09476-w.
http://link.springer.com/article/10.1007/s11049-020-09476-w

- Les questions wh- en français enfantin : étude descriptive des différents wh-, de leurs positions (in-situ vs ex-situ) et des structures syntaxiques dans lesquelles ces wh- sont intégrés ; hypothèses syntaxiques et interprétatives sur le mouvement du wh-.
Publication : Palasis et al., 2019, Explaining variation in wh-position in child French : A statistical analysis of new seminaturalistic data, Language Acquisition, 26(2), 210-234, doi : 10.1080/10489223.2018.1513004. Eprint link : https://www.tandfonline.com/eprint/TQX4pdHBWaqpAXgskmSP/full

- Le statut morphosyntaxique des clitiques nominatifs chez les enfants et en français oral contemporain. La perspective acquisitionnelle est confrontée à une perspective dialectologique (occitan) et diachronique (ancien français) (Projet DADDIPRO, ANR-DFG, 2012-2015).
Publication : Palasis, 2015, Subject clitics and preverbal negation in European French : Variation, acquisition, diatopy and diachrony. Lingua, 161, 125-143, doi.org/10.1016/j.lingua.2014.11.012.
https://www.researchgate.net/profile/Katerina_Palasis/publications

- Formalisation de la variation en français : l’hypothèse d’une diglossie en France à travers l’étude de données enfantines. Questions afférentes d’apprenabilité et de transmission de ces deux grammaires.
Publication : Palasis, 2013, The case for diglossia : Describing the emergence of two grammars in the early acquisition of Metropolitan French. Journal of French Language Studies, 23(1), Special Issue ’L’hypothèse d’une diglossie en France’, Massot, Benjamin & Paul Rowlett (eds.), 17-35. doi:10.1017/S0959269512000348. https://www.researchgate.net/profile/Katerina_Palasis/publications

- La micro-variation syntaxique dans le cadre de la grammaire générative et de la variation paramétrique : le Paramètre du « Sujet Nul » (Projet PROCOPE, 2010-2012).
Publication : Palasis, 2012, Economy Principles within Child Speech : When the Nominative Clitic does not Surface. In S. Ferré, P. Prévost, L. Tuller, & R. Zebib (Eds.), Selected Proceedings of the Romance Turn IV Workshop on the Acquisition of Romance Languages (pp. 261-283). Newcastle : Cambridge Scholars Publishing. https://www.researchgate.net/profile/Katerina_Palasis/publications

- Le sujet syntaxique dans l’acquisition du français : description et proposition d’analyse des différents constituants (Thèse de Doctorat, 2009). https://www.researchgate.net/profile/Katerina_Palasis/publications

- Le phénomène du « sujet nul enfantin » (Mémoires de Maîtrise et de Master, 2004-2005).

https://www.researchgate.net/profil...

Principaux enseignements et séminaires

Enseignements en Sciences du langage et Orthophonie à l’Université Côte d’Azur :
- Introduction aux sciences du langage (L1 Orthophonie)
- Développement du langage et psycholinguistique (L2 Orthophonie)
- Acquisition du langage (L3 SDL)
- Problèmes d’acquisition (L3 SDL)
- Acquisition du langage et apprentissage des langues (M1 SDL)

Responsabilités diverses

Directrice du Département de Sciences du langage (octobre 2017-)
Université Nice Sophia Antipolis

Département de Sciences du langage

Sous-rubriques :

Dernières publicationsHAL

pour l'idHal "katerina-palasis" :

titre
Wh-in-situ in child French: Deictic triggers at the syntax-semantics interface
auteur
Katerina Palasis, Richard Faure, Fanny Meunier
article
Journal of French Language Studies, In press, ⟨10.1017/S0959269523000030⟩
annee_publi
2023
resume
This article investigates the development of wh-in-situ questions in French by examining a three-year kindergarten dataset of spontaneous productions with 16 children between 2;5 and 5;11. The distribution of the wh-phrases is statistically examined in relation to age, verb form (Fixed be form c’est ‘it is’ vs. Free be forms vs. Free lexical verbs), and grammatical category of the wh-word (Pronoun vs. Adverb). Results show that wh-in-situ remains prevalent throughout the period despite a steady increase in wh-ex-situ. Verb form (Fixed vs. All free forms) is a discriminating variable for the wh-position in all three years, and it interacts with the category of the wh -word. The Fixed be form c’est favours in-situ wh-pronouns (c’est qui Taz ?), whereas the Free forms favour wh-ex-situ questions, and massively co-occur with wh-adverbs (combien ça coûte ?). The emergence of the ex-situ qu’est-ce que ‘what is it that’, as opposed to the in-situ quoi ‘what’, is identified as a factor accounting for the gradual increase in wh-ex-situ. Finally, most outliers (wh-in-situ with Free forms) are shown to belong to the same paradigm as c’est in-situ questions: non-presuppositional questions, which are visible from the frequent use of là ‘there’, like c’est, a deictic item.
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-04034051/file/Palasis%26al.23.JFLS.pdf BibTex
titre
ESPACE L2: exploring spacing effects in explicit and implicit online learning of L2 English
auteur
Shona Whyte, Amanda Edmonds, Katerina Palasis, Emilie Gerbier
article
Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022, 1, Research-publishing.net, pp.386-391, 2022, ⟨10.14705/rpnet.2022.61.1489⟩
annee_publi
2022
resume
Language researchers and teachers have long been interested in the timing of learning, and the distributed practice effect, whereby greater inter-session intervals result in longer retention, is well-known (Kim & Webb, 2022). Many L2 studies have focused on the intentional learning of lexis (Edmonds, Gerbier, Palasis, & Whyte, 2021), neglecting implicit learning and syntactic development (Rogers, 2021). The present project includes both explicit vocabulary learning activities and incidental exposure to a complex syntactic structure via a bespoke online L2 English learning platform. The goal is to investigate the two types of learning in two spacing conditions. This paper describes (1) the learning activities created to present opportunities for explicit vocabulary learning and the concealed syntactic input, and (2) the tests used to evaluate participants’ receptive and productive knowledge of target items. It aims to inform computer assisted language learning design with respect to pedagogical progression, learning activities, feedback, and learning schedules.
typdoc
Chapitre d'ouvrage
Accès au bibtex
BibTex
titre
La compétence socio-pragmatique en français L2 entre 3 et 6 ans : Étude de la variabilité morphosyntaxique chez deux enfants non-natifs dans leurs interactions avec des enfants natifs à la maternelle
auteur
Katerina Palasis
article
L'acquisition de la compétence pragmatique en L2, Amanda Edmonds; Shona Whyte, Oct 2022, Nice, France
annee_publi
2022
resume
Le français présente une grande variabilité dans ses composantes phonologique, morphologique et syntaxique (redoublement du sujet, négation, etc.). Les difficultés d’apprentissage qui en résultent font l’objet de recherches dans l’acquisition de la compétence socio-pragmatique chez les enfants L1 et les adultes L2. Cette communication traitera de ces questions de variabilité d’un troisième point de vue - celui du français L2 précoce - grâce à l’étude de données spontanées produites par deux enfants non-natifs lors de leurs interactions avec leurs camarades natifs pendant leurs trois années de maternelle. Nous verrons : si la variabilité, émergente chez les enfants L1, est également présente chez ces enfants L2 ; si elle est contextualisée, comme chez les enfants L1 ; et si elle est spontanée ou le fruit de répétitions ou de réparations. Nous décrirons ainsi la compétence socio-pragmatique de ces enfants non-natifs comparativement à des enfants natifs de la même tranche d’âge.
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Understanding the distributed practice effect and its relevance for the teaching and learning of L2 vocabulary
auteur
Amanda Edmonds, Emilie Gerbier, Katerina Palasis, Shona Whyte
article
Lexis. Journal in English Lexicology, 2021, 18
annee_publi
2021
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
Exclusivity! Wh-fronting is not optional wh-movement in Colloquial French
auteur
Richard Faure, Katerina Palasis
article
Natural Language and Linguistic Theory, 2021, ⟨10.1007/s11049-020-09476-w⟩
annee_publi
2021
resume
This article revisits the long-standing issue of the alternation between wh in-situ and wh-ex-situ questions in French in the light of diglossia and cross-linguistic data. A careful preliminary examination of the numerous wh-structures in Metropolitan French leads us to focus on Colloquial French, which undoubtedly displays both wh-in-situ and wh-ex-situ questions.Within this dataset, wh-ex-situ questions without the est-ce que ‘is it that’ marker are more permissive than in-situ regarding weakislandhood and superiority. In a Relativized Minimality framework, we suggest that wh-ex-situ items bear an additional feature, which permits them to bypass these constraints. Colloquial French is thus a wh-in-situ language that allows for wh-ex-situ under specific conditions, like other wh-in-situ languages. Hence we argue against free variation and claim that wh-fronting is not driven by a wh-feature, but by another feature. Exploring the contexts where wh-ex-situ is licensed, we highlight a type of non-exhaustive contrast specific to questions, namely Exclusivity, and provide a formalization. The article therefore also contributes to the larger debate on information structure in questions.
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
Electrophysiological differences in older and younger adults’ anaphoric but not cataphoric pronoun processing in the absence of age-related behavioural slowdown
auteur
Seçkin Arslan, Katerina Palasis, Fanny Meunier
article
Scientific Reports, 2020, 10 (1), ⟨10.1038/s41598-020-75550-3⟩
annee_publi
2020
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
Quand la dialectologie, la diachronie et l'acquisition se parlent : Étude comparative des pronoms sujets en occitan et en français
auteur
Michèle Oliviéri, Georg A. Kaiser, Katerina Palasis, Michael Zimmermann, Richard Faure
article
J. Sibille. La microvariation linguistique dans les langues romanes de France : Actes du colloque Symila, Toulouse, 11 et 12 juin 2015, Lambert Lucas, pp.81-98, 2020
annee_publi
2020
typdoc
Chapitre d'ouvrage
Accès au bibtex
BibTex
titre
Ecrire des narrations permet aux élèves dysphasiques de mobiliser leurs connaissances syntaxiques
auteur
Lucie Broc, Katerina Palasis, Thierry Olive
article
SHS Web of Conferences, 2020, ⟨10.1051/shsconf/20207810003⟩
annee_publi
2020
resume
Les élèves dysphasiques présentent un trouble spécifique, sévère et durable du développement du langage oral dans lequel les capacités cognitives sont préservées. Cette étude vise à montrer que l'apprentissage explicite, long et formel de l'écrit dans le cadre scolaire permet aux élèves dysphasiques d'obtenir de meilleures performances à l'écrit qu'à l'oral. Les performances syntaxiques de 24 élèves dysphasiques de langue maternelle française et scolarisés en milieu ordinaire ont été comparées à celles de 48 élèves contrôles typiques des mêmes âges chronologiques. Les résultats obtenus montrent que dans une tâche de narration d'un évènement personnel les élèves dysphasiques produisent moins d'erreurs de syntaxe à l'écrit qu'à l'oral. De plus, la différence entre les deux groupes de participants est plus importante à l'oral qu'à l'écrit.
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.science/hal-02929793/file/CMLF-Montpellier-avec-noms.pdf BibTex
titre
L'interrogative en français
auteur
Katerina Palasis
article
2020
annee_publi
2020
typdoc
Article dans une revue
Accès au bibtex
BibTex
titre
The PLAN Study — Language processing across life-span:Pilot data
auteur
Seçkin Arslan, Katerina Palasis, Fanny Meunier
article
The first Meeting of the NeuroMod Institute, 2019, Frejus, France
annee_publi
2019
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL
  • Voir l'ensemble des résultats sur la plateforme HAL