Accueil > Pages Perso > Shona Whyte

Shona Whyte

PR -  UNS

CV

2014 HDR en didactique de l’anglais, Université du Havre, France.
1994 PhD Linguistics (pass with distinction), Indiana University Bloomington.
1990 MA TESOL and Applied Linguistics, Indiana University Bloomington.
1989 Maîtrise d’anglais, Université François Rabelais, Tours, France.
1987 BA Langues, Heriot-Watt University, Edimbourg, Ecosse.

Thèmes de recherche / mots clés

- acquisition d’une L2 et enseignement-apprentissage des langues étrangères
- apprentissage des langues médiatisé par les technologies (ALMT) et pratiques éducatives libres
- didactique de la langue de spécialité

Recherches actuelles

- acquisition L2 en milieu guidé (formation des enseignants à l’intégration des technologies) lire plus
- histoire des méthodologies d’apprentissage et enseignement des langues lire plus
- didactique de l’anglais de spécialité lire plus

Responsabilités diverses

- membre suppléant CNU section 11 (2019-23)
- rédactrice adjointe ReCALL

Dernières publicationsHAL

pour l'idHal "shona-whyte" :

titre
Acquisition et enseignement des langues étrangères en milieu guidé : entre second language studies et didactique des langues.
auteur
Shona Whyte
article
2020
annee_publi
2020
typdoc
Autre publication
Accès au bibtex
BibTex
titre
Technologies dans l'enseignement et pour la formation : les enseignants du supérieur en transition dans les projets CATAPULT et SHOUT4HE
auteur
Cédric Sarré, Shona Whyte
article
Colloque PERL, Université de Paris, Dec 2019, Paris, France
annee_publi
2019
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
ESP and why it's not: learner motivation, teacher competence and indigenous assessment criteria
auteur
Shona Whyte
article
Valorizing Practice - Grounded Histories of Language Learning and Teaching, Nov 2019, Bremen, Germany
annee_publi
2019
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Cross-linguistic perspectives on second/foreign language education: challenges and opportunities.
auteur
Henry Tyne, Alex Boulton, Françoise Olmo-Cazevieille, Denyze Toffoli, Martin Howard, Maï Leray, Shona Whyte
article
AFLA : Professionnel·le·s et Recherche en Linguistique Appliquée – Défis méthodologiques, enjeux sociétaux et perspectives d’intervention., Jun 2019, Lyon, France
annee_publi
2019
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Some key terms in L2 studies and didactique des langues: acquisition, learning, and communicative competence.
auteur
Shona Whyte
article
PRELA Symposium on Cross-linguistic perspectives on second/foreign language education, Jun 2019, Lyon, France
annee_publi
2019
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Revisiting Communicative Competence in the Teaching and Assessment of Language for Specific Purposes
auteur
Shona Whyte
article
Language Education & Assessment, 2019, 2 (1), pp.1-19. ⟨10.29140/lea.v2n1.33⟩
annee_publi
2019
typdoc
Article dans une revue
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02120612/file/33-Article%20Text-548-4-10-20190506.pdf BibTex
titre
Bridging interlanguage pragmatics and second language teaching: from classroom research to classroom practice
auteur
Aïsha Siddiqa, Shona Whyte
article
Des langues étrangères pour tous : didactique et méthodologie, Sep 2018, Lausanne, Switzerland
annee_publi
2018
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Revisiting dictogloss for teaching formulaic sequences in EAP contexts: a set of replication studies in French higher education
auteur
Shona Whyte, Cédric Sarré, Rebecca Franklin-Landi, Noëlla Gaigeot
article
European Society for the Study of English (ESSE), Aug 2018, Brno, Czech Republic
annee_publi
2018
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Review of Online intercultural exchange: policy, pedagogy and practice de Robert O'Dowd et Tim Lewis (eds.)
auteur
Shona Whyte
article
2018
annee_publi
2018
resume
Online intercultural exchange: policy, pedagogy and practice, edited by Robert O'Dowd and Tim Lewis, deals with telecollaboration or virtual exchange at university level, including online exchange projects in foreign language education, research findings, pedagogical and technological guidelines, and practitioner case studies. Part of the Routledge series on language and intercultural communication under the direction of Zhu Hua and Claire Kramsch, the book includes three introductory and concluding chapters by the co-editors, and 14 chapters from 16 contributors both in Europe (UK, France, Germany, Italy, Poland, and Spain) and beyond (US, Canada, Australia, and Brazil).
typdoc
Autre publication
Accès au bibtex
BibTex
titre
Book review: Magdalena Sowa, Jaroslaw Krajka, Innovations in Languages for Specific Purposes – Innovations en langues sur objectifs spécifiques, Present challenges and future promises – Défis actuels et engagements à venir. Bern: Peter Lang, 2017
auteur
Shona Whyte
article
2018, n°73, p. 112-117
annee_publi
2018
resume
Innovations in Languages for Specific Purposes, Present challenges and future promises" is a volume of seventeen articles in French or English edited by Polish academics Magdalena Sowa and Jaroslaw Krajka of Maria Curie Sklodowska University in Lublin.
typdoc
Autre publication
Accès au bibtex
BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL
  • Voir l'ensemble des résultats sur la plateforme HAL