Cycle BCL - Alain RABATEL

À quelles conditions les lapsus clavis sont-ils des jeux de mots ?

Jeudi 3 mai, 10h-12h, salle 213

Colloque international

Actualités de Louis Meigret, humaniste et linguiste

Jeudi 5 et vendredi 6 avril 2018, MSHS Sud-Est, av. des Diables bleus, Nice

Vient de paraître

Bernanos, Gide, Giono, Montherlant, Saint-Exupéry, Sartre

Bases téléchargeables

Toutes les actualités

Actualités

À quelles conditions les lapsus clavis sont-ils des jeux de mots ?
Cycle BCL - Alain RABATEL

À quelles conditions les lapsus clavis sont-ils des jeux de mots ?

Jeudi 3 mai, 10h-12h, salle 213

L’article analyse les lapsus effectués avec un clavier d’ordinateur, dans un corpus de courriels, et soutient la thèse que certains d’entre eux, involontaires par définition, peuvent être considérés (...)

Actualités de Louis Meigret, humaniste et linguiste
Colloque international

Actualités de Louis Meigret, humaniste et linguiste

Jeudi 5 et vendredi 6 avril 2018, MSHS Sud-Est, av. des Diables bleus, Nice

En 1980, la double publication de Franz Josef Hausman a largement contribué à rendre à l’histoire des idées linguistiques l’œuvre de Louis Meigret. Avec Louis Meigret, humaniste et linguiste et la (...)

Appel à communications

Écrire le voyage centrifuge : actualités des écritures migrantes

18-19 octobre 2018 - Université Nice Sophia Antipolis

Odile Gannier, Université Côte d’Azur, CTEL
Véronique Magri, Université Côte d’Azur, CNRS, BCL
Pinar Selek, Université Côte d’Azur, URMIS (...)

The Piaget-Chomsky debate at royaumont, forty years later : a retrospective evaluation and some open issues
Cycle BCL - Giorgio GRAFFI

The Piaget-Chomsky debate at royaumont, forty years later : a retrospective evaluation and some open issues

Jeudi 19 avril 2018, 12h-13h, Salle plate 031

Two scholars, M. Piattelli-Palmarini (1994) and C. Boeckx (2014), both openly “Chomskian”, have given two almost opposing assessments of the outcome of the debate : the former is a harsh critic of (...)

Bernanos, Gide, Giono, Montherlant, Saint-Exupéry, Sartre
Vient de paraître

Bernanos, Gide, Giono, Montherlant, Saint-Exupéry, Sartre

Bases téléchargeables

Vient de paraître 6 nouvelles bases téléchargeables :
Bernanos, Montherlant, Giono, Gide, Saint-Exupéry, Sartre
Traitées avec Hyperbase, ces bases permettent d’explorer de manière documentaire et (...)

Unités d'intonation et structures de cohérence chez Hérodote
Séminaire d’équipe - Cassandra Freiberg

Unités d’intonation et structures de cohérence chez Hérodote

Jeudi 22 mars 2018, 14h-15h30, salle 213

Cassandra Freiberg, de l’Université Humbolt de Berlin, nous expliquera comment on peut segmenter en unités d’intonation un texte ancien, dont seul le témoignage écrit nous est connu, et analysera les (...)

Narration et textes scientifiques
Cycle T3N : Peter Follette

Narration et textes scientifiques

Jeudi 22 mars 2018, 10h, salle 213

Peter Follette
UMR 7320 : Bases, Corpus, Langage
CNRS – Université Côte d’Azur

Les langages de la musique
Cycle BCL, T3N : Jean-Michel Bossini

Les langages de la musique

Jeudi 22 février 2018, 10h, Salle plate

Qu’est-ce que la narration en musique ? Entre abstraction et sensations, la musique raconte en jouant avec le temps... entre autre. A travers quelques exemples non exhaustifs et une approche des (...)

Pot de fin d'année

Pot de fin d’année

21 décembre 2017 - 16 h 30 - Salle plate

Chers tous,
Nous vous invitons à un moment de convivialité de fin d’année, le 21 décembre à 16h30, dans le hall face à la salle plate.
Nous pourrons ainsi marquer la fin de la phase de transition entre (...)

L'élaboration textuelle des acteurs dans les documents numériques natifs
Cycle BCL - Mathieu Valette

L’élaboration textuelle des acteurs dans les documents numériques natifs

Jeudi 14 décembre 2017, 10h, Salle 213

Où l’on s’intéressera à l’élaboration textuelle des acteurs-énonciateurs dans différents genres du numérique, notamment dans les ego-documents numériques natifs (témoignages, histoires vécues sur des (...)

Dernières publicationsHAL

titre
Review of Online intercultural exchange: policy, pedagogy and practice de Robert O'Dowd et Tim Lewis (eds.)
auteur
Shona Whyte
article
Book review. 2018
annee_publi
2018
resume
Online intercultural exchange: policy, pedagogy and practice, edited by Robert O'Dowd and Tim Lewis, deals with telecollaboration or virtual exchange at university level, including online exchange projects in foreign language education, research findings, pedagogical and technological guidelines, and practitioner case studies. Part of the Routledge series on language and intercultural communication under the direction of Zhu Hua and Claire Kramsch, the book includes three introductory and concluding chapters by the co-editors, and 14 chapters from 16 contributors both in Europe (UK, France, Germany, Italy, Poland, and Spain) and beyond (US, Canada, Australia, and Brazil).
typdoc
Autre publication
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titre
Particularities about brain asymmetry and lexicosemantic processing in giftedness: a transdisciplinary approach
auteur
Marie-Noële Magnié-Mauro, Olivier Meste, Hervé Rix, Lucile Chanquoy, Sophie Guetat, Balkine Khaddoumi
article
First European Asymmetry Symposium, Mar 2018, Nice, France
annee_publi
2018
typdoc
Communication dans un congrès
Accès au bibtex
BibTex
titre
Book review: Magdalena Sowa, Jaroslaw Krajka, Innovations in Languages for Specific Purposes – Innovations en langues sur objectifs spécifiques, Present challenges and future promises – Défis actuels et engagements à venir. Bern: Peter Lang, 2017
auteur
Shona Whyte
article
Innovations in Languages for Specific Purposes: Present challenges and future promises is a volum.. 2018
annee_publi
2018
typdoc
Autre publication
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titre
Audio-visual synchronization in reading while listening to texts: Effects on visual behavior and verbal learning
auteur
Emilie Gerbier, Gérard Bailly, Marie-Line Bosse
article
Computer Speech and Language, Elsevier, 2018, 47 (january), pp.79-92. 〈10.1016/j.csl.2017.07.003〉
annee_publi
2018
resume
Reading while listening to texts (RWL) is a promising way to improve the learning benefits provided by a reading experience. In an exploratory study, we investigated the effect of synchronizing the highlighting of words (visual) with their auditory (speech) counterpart during a RWL task. Forty French children from 3rd to 5th grade read short stories in their native language while hearing the story spoken by a narrator. In the non-synchronized (S-) condition the text was written in black on a white background, whereas in the synchronized (S+) RWL, the text was written in grey and the words were dynamically written in black when they were aurally displayed, in a karaoke-like fashion. The children were then unexpectedly tested on their memory for the orthographic form and semantic category of pseudowords that were included in the stories. The effect of synchronizing was null in the orthographic task and negative in the semantic task. Children’s preference was mainly for the S- condition, except for the poorest readers who tended to prefer the S+ condition. In addition, the children's eye movements were recorded during reading. Gaze was affected by synchronization, with fewer but longer fixations on words, and fewer regressive saccades in the S+ condition compared to the S- condition. Thus, the S+ condition presumably captured the children's attention toward the currently heard word, which forced the children to be strictly aligned with the oral modality.
typdoc
Article dans une revue
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01575227/file/CSL%20Gerbier%20et%20al.%202017_05_31.pdf BibTex
titre
An emergentist view on functional classes
auteur
Diego Pescarini
article
Linguistic Variation: Structure and Interpretation – A Festschrift in Honour of M. Rita Manzini in occasion of her 60th birthday. Berlin, Mouton De Gruyter., In press
annee_publi
2018
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Chapitre d'ouvrage
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01764016/file/Pescarini_emergentist_view.pdf BibTex
titre
Subject and impersonal clitics in northern Italian dialects 1
auteur
Diego Pescarini
article
Beyond the veil of Maya - from sounds to structures. Berlin, Mouton De Gruyter. , In press
annee_publi
2018
resume
The present contribution focuses on the interaction between the impersonal si/se and subject clitics in northern Italian dialects. In western dialects, si co-occurs with a non-agreeing clitic form (while it cannot co-occur with object clitics in the so-called passive-si construction); in Venetan dialects, the co-occurrence of se and subject clitics is degraded/ungrammatical, while in Friulian the combination is acceptable, but the subject clitic is dropped. I argue that the peculiar behaviour of northern Italian dialects results from the Multiple-Agree relation holding between T, sarb, and the argument of passive-like constructions (D'Alessandro 2007), coupled with language-specific constraints on the realisation of T's features (Calabrese & Pescarini 2014).
typdoc
Chapitre d'ouvrage
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01764013/file/arb_festCalabrese%20011217%20proofreadDP.pdf BibTex
titre
Stressed enclitics are not weak pronouns A plea for allomorphy
auteur
Diego Pescarini
article
Romance Languages and Linguistic Theory 14: Selected papers from the 46th Linguistic Symposium on Romance Languages (LSRL), Stony Brook, 2018, 〈10.1075/rllt.14.13pes〉
annee_publi
2018
resume
The paper compares a morphophonological and a syntactic approach to stress shift and enclisis/proclisis asymmetries. The former analysis envisages the co-occurrence of multiple allomorphs with the same featural content, which are distributed in accordance with phonological rules. The latter analysis, by contrast , is based on the hypothesis that alternations are due to the co-occurrence of items belonging to different classes. I argue that the syntactic analyses put forth so far are not superior previous morphophonological accounts. I acknowledge that the synchronic distribution of allomorphs does not result from productive phonological rules. Nonetheless, this is not per se a valid argument in favor of syntactic, class-based accounts, which must be advanced in compliance with Occam's razor.
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Chapitre d'ouvrage
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01763923/file/Pescarini_LSRL_final.pdf BibTex
titre
Pronoun systems across Romance
auteur
Diego Pescarini
article
Oxford Encyclopedia of Romance Linguistics. Oxford: Oxford University Press., In press
annee_publi
2018
resume
this article deals with the syntax of personal pronouns and focuses on clitic pronouns, which are one of the major sources of variation across the Romance languages. For each parameter of variation (e.g. placement, climbing, doubling, interpretation, etc.) the article seeks to establish descriptive generalisations based on a rich array of data gathered from present-day varieties and historical vernaculars.
typdoc
Chapitre d'ouvrage
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https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01763989/file/Pescarini_Pronoun_systems_in_the_Romance_languages.pdf BibTex
titre
Les désignations des plantes sauvages dans les variétés arbëreshe (albanais d'Italie) : étude sémantique et motivationnelle
auteur
Maria Luisa Pignoli
article
Linguistique. Université Côte d'Azur, 2017. Français. 〈NNT : 2017AZUR2044〉
annee_publi
2017
resume
Cette thèse étudie les désignations des plantes sauvages, du point de vue sémantico-motivationnel, dans huit des cinquante communautés arbëreshe (albanophones) de l’Italie du sud. L’intérêt pour les ethnoclassifications est devenu plus important en dialectologie au moment où la géolinguistique a commencé à structurer sa contribution scientifique autour des atlas multilingues (ALE et ALiR). Ces entreprises internationales attribuent à la motivation sémantique un rôle fondamental dans la création lexicale.Pour l’analyse des données phytonymique arbëreshe, nous avons adopté, la démarche de M. Alinei, centrée sur les représentations culturelles qui sous-tendent les désignations, et celle de P. Guiraud et J. Ph. Dalbera centrée sur les processus de remotivation cyclique du lexique d’un système linguistique. Le fait de ne pas disposer d’un corpus de taille conséquente et de ne pas pouvoir faire appel à des informations diachroniques approfondies, nous a révélé la difficulté de l’application à la reconstruction de la phytonymie arbëresh de l’approche proposée par Guiraud et Dalbera. En revanche, l’approche d’Alinei a permis de mettre en évidence trois typologies de motivations pour les phytonymes de notre corpus : les motivations phytomorphiques ou descriptives, les zoomorphismes et les anthropomorphismes, déjà largement attestés dans la littérature aussi bien en ce qui concerne la zoonymie que la phytonymie et qui témoignent du rôle des éléments culturels dans les classifications ethnoscientifiques.
typdoc
Thèse
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https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01761727/file/2017AZUR2044.pdf BibTex
titre
New developments in ESP teaching and learning research
auteur
Cédric Sarré, Shona Whyte
article
France. Researchpublishing.net, 2017, New developments in ESP teaching and learning research, 978-2-490057-01-6 〈10.14705/rpnet.2017.cssw2017.9782490057016〉. 〈https://research-publishing.net〉
annee_publi
2017
resume
In this collective volume, we seek to bridge gaps between research and practice in the teaching and learning of English for Specific Purposes (ESP) with a set of strong research-based contributions drawing on a wide range of ESP contexts. It offers new theoretical and pedagogical insights for ESP practitioners and researchers alike, going beyond descriptions of ESP situations and programmes to bring in sound research design and data analysis which are firmly anchored in previous ESP research. The nine papers in this collection cover a variety of ESP domains, from medicine, technical science, and engineering to social sciences and the humanities, in order to encapsulate current trends and new developments in ESP teaching and learning research in Europe.
typdoc
Direction d'ouvrage, Proceedings, Dossier
Accès au texte intégral et bibtex
https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01657477/file/NewDevelopmentsESP_CSSW_2017.pdf BibTex
  • + de résultats dans la Collection HAL du laboratoire BCL