Accueil > Actualités > Le Cycle BCL

Le Cycle BCL

Morgane FTAÏTA est actuellement la responsable du cycle BCL.

Formulaire Invité

Si vous invitez un·e intervenant·e pour une présentation, vous pouvez remplir ce formulaire et y indiquer toutes les informations nécessaires à la diffusion de l’événement. Vous pouvez envoyer ce document à l’adresse suivante : morgane.ftaita@univ-cotedazur.fr

Page(s) :

Cycle BCL - Anne-Laure Kiviniemi

« Pour l’étude d’écrits ordinaires en stylistique — Référence personnelle et discrimination des faits discursifs dans des écrits de poilus ordinaires et dans des textes d’écrivains combattants »

jeudi 17 mai 2018 à 10h salle plate

La valeur mémorielle, historiographique et humaine des lettres des poilus n’est plus à démontrer. En revanche, leur valeur stylistique, celle d’écrits de gens ordinaires, a peu fait l’objet d’études (...)

Cycle BCL - Elan Dresher, Charles Reiss, Tobias Scheer & Bert Vaux

Workshop : The phonology-phonetics mapping and related issues in Substance-Free Phonology

Mercredi 14 décembre 2022 - 9h-12h - Salle 128, Bâtiment de la MSHS

Workshop organisé à l’occasion de la soutenance de thèse de Paolo Danesi.
Programme :
9:00 am - Elan Dresher - Some issues raised by Paolo Danesi’s thesis : Trade-offs between representation, (...)

Cycle BCL - Ur Shlonsky (Université de Genève) & Andrew Nevins (University College London)

Workshop "Ellipsis"

Jeudi 04 avril 2024 - à partir de 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Ur Shlonsly - "NOISE" - 10h
Ellipsis does not apply to a constituent in situ.
Andrew Nevins - "Agreement switch in verb-echo answers : Evidence for Distributed Ellipsis" - 11h30 (...)

Cycle BCL - Paolo Acquaviva

Word meaning and concepts : An approach to nouns and possible categories

Jeudi 24 mai à 14h en salle 213

It is surprisingly difficult to establish widely accepted results on the relation between language and thought. Part of the reason is that the basic terms of the question cannot be defined neutrally : (...)

Cycle BCL - Dominique Legallois - Université Sorbonne Nouvelle - Langues, Textes, Traitements informatiques, Cognition (Lattice)

Une anti-stylistique chez Émile Zola

Jeudi 25 Mai 2023 - 10h - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Abstract
Il existe chez Zola un « procédé » qui consiste à reprendre les mêmes séquences (syntagmes, phrases, passages) à peine modifiées, à des endroits éloignés d’une même œuvre. Ces reprises, (...)

Cycle BCL - Raquel Serrano (Université de Barcelone)

To space, or not to space, that is the question. Examining the effects of time distribution on foreign language learning.

Jeudi 08 décembre - 10h45 - Salle 005 - MSHS, RDC

Abstract
In this presentation I will examine the effects of concentrated vs. spaced practice schedules on foreign language learning. Although research in cognitive psychology suggests that, in (...)

Cycle BCL - Giorgio GRAFFI

The Piaget-Chomsky debate at royaumont, forty years later : a retrospective evaluation and some open issues

Jeudi 19 avril 2018, 12h-13h, Salle plate 031

Two scholars, M. Piattelli-Palmarini (1994) and C. Boeckx (2014), both openly “Chomskian”, have given two almost opposing assessments of the outcome of the debate : the former is a harsh critic of (...)

Cycle BCL - Giovanna Marotta (Université de Pise)

The many faces of aspiration : evidence from Italian varieties

12 Mai 2022 - 14H - Salle 213 - BCL, Campus SJA 3

Abstract
The term ’aspiration’ is traditionally associated with the production of a voiceless stop. In aspirate consonants a certain amount of air passes through the glottis at the moment of its (...)

Cycle BCL - Diego Pescarini

The ins and outs of Romance microvariation

Jeudi 17 novembre 2016, 10h -12h, salle 213

When a grammatical phenomenon is singled out, the kaleidoscopic degree of variation exhibited by Romance varieties can often be reduced to few systematic patterns. As for clitic placement, for (...)

Cycle BCL - Evangelia Adamou (LACITO - CNRS)

The Adaptive Bilingual Mind : Insights from Endangered Languages

Jeudi 20 octobre - 10h - Salle 213 - Campus SJA3

Abstract
At present, much of the research on bilingual cognition focuses on late second language learners of a small number of languages. In this talk, I show how we can widen the net by integrating (...)

Page(s) :